loading...
درب پارکینگی
javad ganji بازدید : 49 چهارشنبه 16 فروردین 1402 نظرات (0)

هفته گذشته، صنایع هوافضای ترکیه (TAI) از جنگنده TF-X خود رونمایی کرد که حرکت خود را آغاز کرده است، اگر چه هنوز برای مدتی دیگر تنها روی زمین به تست های زمینی ادامه خواهد داد. این جنگنده که با نام پروژه اش موسوم به هواپیمای جنگی ملی (MMU) نیز شناخته می شود، اولین جت جنگنده بومی ترکیه است که تست های تاکسی خود را در ۱۶ مارس سال جاری آغاز کرد. این جت با روشن کردن موتورهای توربوفن F110 خود، بدون هیچ مشکلی، مسیری را در یک باند پرواز در آنکارا پیمود.

 

تست زمینی اولین جت جنگنده نسل جدید و بومی ترکیه

چند روز بعد، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، از رونمایی رسمی این هواپیما در مراسم یادبود نبرد گالیپولی در دوران جنگ جهانی اول دیدن کرد. این جت جنگنده به طول ۲۱ متر، از لحاظ جثه چیزی بین F-22 و F-35 آمریکا قرار می گیرد اگر چه شباهت بسیاری به F-22 دارد. علاوه بر TF-X، در این مراسم از یک پهپاد رادارگریز بال پرنده جدید به نام Anka-3 و یک هواپیمای سوپرسونیک آموزشی/ حمله زمینی به نام Hürjet نیز رونمایی شد که از لحاظ مفهومی یادآور جنگنده کره ای موفق  FA-50 Golden Eagle است. نمونه اولیه این جنگنده اولین تست های زمینی حرکت خود را در ۱۸ مارس سال جاری انجام داد.

تست زمینی اولین جت جنگنده نسل جدید و بومی ترکیه

تقلاهای سیاسی جت های جنگنده آینده ترکیه

 
نظارت بر عملکرد مرکز تماس

نظارت بر عملکرد مرکز تماس

دریافت دمو
تبلیغ

اردوغان در ماه می جاری با انتخابات دشواری روبرو خواهد شد، در حالی که به وضوح امیدوار است که این نمونه اولیه از جنگنده بومی این کشور به پیشرفت ترکیه و حرکت آن به سمت یک صنعت نظامی خودکفا اشاره داشته باشد، موضوعی که به خاطر روابط رو به وخامت ترکیه با آلمان و ایالات متحده در یک دهه اخیر به عنوان اصلی ترین تامین کنندگان تسلیحات نظامی این کشور، اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است.

 

جنگنده دو موتوره TF-X در ابتدا قرار بود یک مکمل برتری هوایی محور برای ناوگان مورد انتظار ترکیه از جنگنده های رادارگریز F-35 باشد. قرار بود F-35ها جایگزین ناوگان قدیمی F-4 Terminators 2020های این کشور شده و TF-X نیز جای F-16های ترکیه را بگیرند. اما بعد از اینکه اردوغان تصمیم به خرید سیستم های دفاع سطح به هوای اس-۴۰۰ از روسیه گرفت، ترکیه از پروژه تولید اف-۳۵ بیرون انداخته شد زیرا ایالات متحده از این بیم داشت که روسیه از سیستم های دفاعی فروخته شده به ترکیه برای جمع آوری اطلاعات از این هواپیمای بسیار پیشرفته استفاده نماید.

ترکیه با گذشت زمان دسترسی به برخی از محصولات دفاعی ساخت غرب را از دست داده است. برای مثال، این کشور به خاطر درگیری هایش با دیگر کشورهای عضو ناتو بر سر مسائلی مانند حمله به نیروهای کُرد متحد ایالات متحده در سوریه و عراق، تلاش برای تصاحب جزایر و آب های مدیترانه و هدف قرار دادن مخالفان و رقبای سیاسی اردوغان در خارج از کشور، دیگری به موتورهای مورد نیاز برای تانک Altay خود دسترسی ندارد. این درگیری های بین المللی و دشواری های متعاقب آن باعث شده که گزینه های ترکیه برای روزآمدسازی ناوگان جنگنده های اف-۱۶ این کشور با مشکل روبرو شوند.

منبع : https://rooziato.com/1402489303/turkeys-next-gen-fighter-jet-and-stealthy-drone/

javad ganji بازدید : 69 چهارشنبه 07 دی 1401 نظرات (0)

محققان در آزمایشی نشان داده‌اند که هوش مصنوعی می‌تواند در سطحی نزدیک به متخصصان، تصاویری رادیولوژی را به‌دقت تفسیر کند.

یک ربات نرم‌افزاری که براساس هوش مصنوعی ساخته شده، توانسته است تعدادی از آزمون‌هایی را پشت سر بگذارد که متخصصان رادیولوژی در بریتانیا باید آن‌ها را پاس کنند. به‌علاوه، امتیاز حاصله در این آزمون‌ها برای این هوش مصنوعی، بسیار شبیه امتیاز حاصله برای انسان‌ها بوده است.

سیستم هوش مصنوعی جدیدی که در بریتانیا آزمایش شده، در یک مطالعه در شرایطی دو آزمون از 10 آزمون رادیولوژیست‌ها را پاس کرده که خود انسان‌ها در همین آزمایش چهار آزمون را پشت سر گذاشتند. میانگین دقت کلی بات هوش مصنوعی در این 10 آزمون 79.5 درصد بوده که در مقایسه با امتیاز 84.8 درصد در انسان‌ها قابل‌توجه است.

محققان در این مطالعه سعی داشتند ببینند که آیا یک بات هوش مصنوعی می‌تواند بخش «گزارش سریع» در دوره فلوشیپ کالج سلطنتی رادیولوژیست‌های بریتانیا را پشت سر بگذارد یا خیر. بخش گزارش سریع از شرکت‌کنندگان می‌خواهد که ظرف مدت 35 دقیقه 30 تصویر رادیولوژی را تفسیر کنند. شرکت‌کنندگان باید برای پاس‌شدن حداقل 90 درصد تصاویر را درست تفسیر کنند.

هوش مصنوعی می‌تواند در آینده وارد حوزه رادیولوژی شود

این هوش مصنوعی توسط شرکت فرانسوی Milvue توسعه داده شده و به‌صورت تجاری در دسترس قرار دارد. این بات در آزمایش‌ها موفق به تشخیص صحیح تصاویری شد که متخصصان رادیولوژی معمولاً در 91 درصد مواقع آن‌ها را درست شناسایی می‌کنند. در خصوص تصاویری که متخصصان هم اکثر مواقع در تشخیص آن‌ها اشتباه می‌کردند، هوش مصنوعی فقط در 50 درصد مواقع خطا داشت.

هوش مصنوعی شرکت Milvue بیشتر در زمینه دست، استخوان‌های مچ دست و پا درست عمل می‌کرد. بنابراین برای تشخیص مناسب تصاویر شکمی و استخوان‌های محوری به آموزش‌های بیشتری نیاز است.

محققان می‌گویند: «این نرم‌افزار هوش مصنوعی برای دستیابی به میانگین سطح عملکرد و مهارت رادیولوژیست‌هایی که به‌تازگی توسط کالج سلطنتی رادیولوژیست‌ها (FRCR) تأیید شده‌اند، به آموزش‌های بیشتری نیاز دارد.»

نتایج این مطالعه به‌تازگی در مجله علمی British Medical Journal منتشر شده است.

منبع: https://digiato.com/article/2022/12/25/ai-proves-itself-in-a-radiology-exam

javad ganji بازدید : 52 چهارشنبه 18 آبان 1401 نظرات (0)
داک لولر چیست؟
داک لولر قطعه ای از امکانات بارگیری میباشد که معمولاً یا این که بر روی سطح اسکله نصب میشود یا این که در گودالی در درب بارانداز قرار میگیرد که قابلیت تکان وسایل نقلیه صنعتی مانند لیفتراک ها و ریچتراک ها و ... را دربین ساختمان و وسیله نقلیه را مهیا می نماید. داک لولر با گروه ای از خصوصیت های ایمنی آزمایش گردیده و امکان ترکیب با پانل های کنترلی که رابطه و دور اندیشی در اسکله را ضمانت می نماید، کارگران را ایمن نگه می‌داردضمن این، داک لولرها قابلیت و امکان عملیات بارگیری و تخلیه سریع و ایمن را آماده می نمایند.

داک لولر یک سطح شیب دار را برای پل زدن مسافت در میان اسکله و کامیون تشکیل میدهدمی بایست بتواند تکان بالا و ذیل تریلر را در هنگام بارگیری و تخلیه جبران نماید. یک داک لولر می بایست بارهای بسیار هنگفت را تحمل نماید، دامنه وسیعی از ارتفاعات کامیون را خدمت نماید. داک لولر مشمول یک رمپ و یک حاشیه میباشد. سطح شیب دار در امتداد حاشیه عقب آن و حاشیه در جلوی سطح شیب دار لولا گردیده است. برای استعمال از داک لولر ، سطح شیب دار به سمت بالا تکان می نماید. لب به سمت خارج جنبش می نماید. با لب کشیده، سطح شیب دار به ذیل جنبش میکند تا لب روی کامیون قرار گیرد.

دو نوع متداول داک لولرها، داک لولر های فرورفته و حاشیه دار می‌باشند. یک داک لولر فرورفته در گودی تشکیل‌شده در سکوی بارگیری نصب می‌شود و به صورت کلی دستکم 6 فوت ارتفاع دارااست. داک لولر کناره دار معمولاً بر روی کناره سکوی بارگیری نصب می گردد.
داک لولر های فرورفته

داک لولر فرورفته یا این که گودی همه گیرترین نوع داک لولر میباشد چون دارنده پیروزی عملیاتی، محدوده توشه و ارتفاع قدمت بیشتری میباشد. داک لولر اسکله اکثر وقت ها در گودی هایی که زودتر از موعد در بتن صورت میگیرند نصب میگردند. اندازه گودی ها به طوری میباشد که نیازهای ظریف داک لولر گزینه به کار گیری را برآورده نماید.

محدوده استانداردی که یک داک لولر فرورفته قادر است استعمال نماید 12 اینچ(30.48سانتیمتر) در صدر و12 اینچ(30.48 سانتیمتر) پایین طول اسکله میباشدتنظیمات های ویژه داک لولر بسته به ارتفاع سطح شیب دار و عمق چاله می‌توانند تا 18اینچ(45.72 سانتیمتر) در صدر و تحت شغل نمایند.

داک لولرهای فرورفته با سیستم راه اندازی مکانیکی فنری یا این که با سیستم فعال سازی دکمه‌ای تغذیه می شوندسبک‌های دکمه‌دار برقی کارکرد سهل‌تری دارا هستند و بوسیله سیستم هوا یا این که هیدرولیک فعال می گردند. اگرچه هزینه نخستین یک داک لولر مکانیکی کمتر از یک داک لولر برقی میباشد، هزینه عملیاتی بلند بازه زمانی برای یک داک لولر برقی قادر است کمتر باشد.

داک لولر مکانیکی

داک لولر های مکانیکی برای اکثر کاربردها مطلوب میباشند. داک لولر های مکانیکی به اسباب برقی و اتصالات لاکچری نیاز ندارند. آنان حتی‌د‌ر هنگام جدا برق نیز فعالیت خواهند کرد.

داک لولر مکانیکی با فنر و سیستم پیوندی به سمت بالا تکان می نمایدبوسیله یک دستگاه نگهدارنده قابل رها شدن نگه داشته میگردد. اوپراتور برای بالا بردن سطح شیب دار، زنجیر رهاسازی متصل به سازوکار نگهدارنده را میکشد آنگاه روی سطح شیب دار قرار می‌گیرد تا با نیروی وارداتی تخت کامیون زیر بیاید. زمانی که اوپراتور روی تخت کامیون قرار می گیرید، سازوکار چرخ ضمانت کننده دار مجدداً سرگرم می شود تا از بالا داخل شدن دوباره سطح شیبدار پرهیز نماید.

یک داک لولر برای تلاش مطمئن نیاز به مراقبت، روغن کاری و پیکربندی ساده داراست.

خصوصیت های ایمنی:

سقوط آزاد مکانیکی

شالوده های ایمنی مکانیکی بازدارنده از سقوط سطح شیب دار بیشتراز 4 اینچ(10.16سانتی متر) ذیل سطح اسکله میگردنداساس ها می بایست به طور دستی عده شوند تا قابلیت و امکان خدمت دهی تریلر در پایین این سطح آماده خواهد شد. اگرچه محور های ایمنی امنیت را بهبود میبخشند، ولی ایمنی را می اقتدار با به کار گیری از داک لولر هیدرولیک با محافظ هیدرولیک سقوط آزاد بهبود اعطا کرد.
گاردهای آحاد موفقیت


زمانی که سطح شیب دار در حالت تماماً برآمده جای دارد، حفاظ های مجموع موفقیت انگشت پا، گوشه های داک لولر را می بندند. محافظ های انگشت پا با پیروزی بی نقص، در هنگام کم شدن، نقاط نیشگون را در گوشه های سطح شیب دار از میان می‌برند. حفاظ های مجموع پیروزی پنجه استاندارد در داک لولر های هیدرولیک و هوادار میباشند، در حالی که داک لولر های مکانیکی مشمول حفاظ های پنجه ای میباشند که محدوده شغل داک لولر را با حفاظ های پنجه مجموع پیروزی تحت عنوان امکانات ازروی میل پوشش می‌دهند.

داک لولر های برقی

واحدهای برقی در بالا گرانتر می باشند، البته مزایای متعددی دارا‌هستند.

کارکردن با داک لولرهای برقی سهل میباشد و برای عمل نیازی به خم شدن و کشیدن زنجیر رها کننده بوسیله اوپراتور ندارند. فعال‌ساز‌ی از روش در دست گرفتن های دکمه فشار اثبات اجرا می گردد.

داک لولر های برقی به جهت انعطاف پذیری منبع تغذیه، ایمن خیس از داک لولر های مکانیکی میباشند. واحدهای برقی همینطور اتصال به بقیه امکانات بارگیری را تسهیل می نمایند.

هیدرولیک

یک داک لولر هیدرولیک دکمه ای بوسیله سیستم هیدرولیک که سطح شیب دار را بالا می‌برد تغذیه میگردد. این پیاده سازی بسیار قابل پشت گرمی میباشد، البته نیاز به تعمیر و مراقبت بیشتری نسبت به پیاده سازی با نیروی هوا دارااست.

کیسه هوا

داک لولرها با نیروی هوا از سیستم هوای معدود فشار و با وسعت بالا برای بالا و ذیل بردن درجه به کارگیری می نمایند. یک دکمه فقط سیستم برق هوا را فعال می نماید تا سطح تراز را بالا چیره شود و حاشیه را گشوده نماید. این پیاده سازی معمولی بسیار قابل پشت گرمی صرفا به دست کم تعمیر و محافظت نیاز داراست.
رجوع و برگشت اتوماتیک

برگشت خود کار یک خصوصیت ایمنی در واحدهای هیدرولیک میباشد که به صورت خود کار تراز داک لولر ها را به هنگام خروج کامیون به حالت ذخیره گردیده خویش گشوده می گرداند. این خصوصیت اصلی میباشد چون داک لولر های برقی دارنده جهت گیری رو به ذیل میباشند. انرژی دهی سیستم هیدرولیک منجر می گردد که داک لولر های هیدرولیک به سمت بالا تکان نمایند.

دقت: با باد شدن کیسه ها بوسیله پمپ باد الکتریکی، کیسه هوای داک لولر به سمت بالا جنبش می نماید.

داک لولر به وسیله وزن و نیروی گرانش به سمت تحت تکان می نماید. داک لولر برقی در شرایط برآمده خویش ذیل میاید مگر اینکه بوسیله فشار، تخت کامیون یا این که وسیله دیگری مانند شالوده تعمیر و محافظت جانبداری گردددر شرایطی که یک داک لولر دارنده رجوع اتوماتیک نباشد، زمانی که کامیون به دور میشود، سطح شیب دار و حاشیه تسطیح اسکله روی توکل گاه تحت داک لولر می ایستد. این سبب شیب خطرناک به سمت کف میشوددر صورتی‌که داک لولر دارنده برگشت اتومات باشد، داک لولر به صورت اتوماتیک به شرایط ذخیره گردیده گشوده میشو

توقف اضطراری رمپ یک خصوصیت ایمنی میباشد که به اپراتور این قابلیت را می‌دهد که در هر مجال با فشردن یک دکمه روی برگه در دست گرفتن، بلافاصلهً سطح شیب دار را متوقف نماید.

گاوصندوق هیدرولیک

هواخواهی ایمنی هیدرولیک از کم شدن تسطیح اسکله پرهیز می نماید تا وسیله نقلیه بارگیری از اسکله بیرون نشود. هنگامی که وسیله نقلیه بارگیری روی سطح شیب دار جای‌دارد و کامیون بدور می گردد،فیوز سرعت روی محور سیلندر هیدرولیک، سیلندر را قفل می نماید و رمپ را در محل خویش محصور می نماید.

خصوصیت های اینترلاک

داک لولر های برقی را می شود به بقیه قطعات بارگیری امکانات بارگیری مانند مهارهای کامیون و درهای بالای رمز متصل کرد. قفل کردن امکانات اسکله بارگیری ایمنی را ارتقاء می‌دهدوقتی که اسکله به یک توکل گاه وسیله نقلیه قفل می‌گردد، داک لولر فقط در حالتی که می‌تواند شغل نماید که تریلر مهار گردیده باشد. در صورتی تریلر را نتوان مهار کرد، یک سوئیچ در نظر نگرفتن اذن سعی جدا را میدهد
javad ganji بازدید : 44 یکشنبه 15 آبان 1401 نظرات (0)

پورشه دیزاین از یک اسپیکر یا ساندبار رونمایی کرده که نه تنها قیمت بالایی دارد، بلکه طراحی‌اش هم منحصر به‌فرد است. این محصول که Porsche 911 Soundbar 2.0 Pro نام دارد، به اگزوز خودروی پورشه 911 992 GT3 مجهز شده و 12 هزار دلار قیمت دارد.

مشخصات ساندبار 12 هزار دلاری پورشه

این ساندبار 2.1.2 کاناله که از فناوری دالبی اتموس پشتیبانی می‌کند، قدرتی برابر 300 وات دارد و از پورت HDMI 4K پشتیبانی می‌کند. البته با توجه به پشتیبانی آن از بلوتوث 5.0، اپل ایرپلی 2، گوگل کروم‌کست و همچنین اسپاتیفای کانکت، می‌توان از آن به عنوان یک سیستم صوتی بی‌سیم هم استفاده کرد.

استفاده از سیستم اگزوز یک خودروی اسپرت در این ساندبار، باعث شده وزن آن افزایش چشمگیری پیدا کند و به 65 کیلوگرم برسد. بنابراین برای استفاده از آن باید ابتدا یک جای مناسب و محکم برای قرارگیری‌اش انتخاب کنید، البته امکان نصب این ساندبار روی دیوار هم وجود دارد.

ساندبار پورشه دیزاین

این اولین باری نیست که با محصولی متفاوت از سوی پورشه دیزاین روبه‌رو می‌شویم و این برند لوکس تا به امروز از محصولات گران‌قیمت زیادی از ساعت‌های هوشمند گرفته تا گوشی‌ها هوشمند و حتی مانیتورهای گیمینگ رونمایی کرده است.

پورشه دیزاین ساندبار جدیدش را تنها در 500 نمونه روانه بازار می‌کند که البته قیمت 12 هزار دلاری‌اش باعث می‌شود تنها افراد ثروتمند و عاشق خودرو به سراغ آن بروند. پیش فروش این ساندبار از همین حالا شروع شده و از اول ژانویه 2023 در اختیار خریداران ثروتمندش قرار می‌گیرد.

منبع : https://digiato.com/article/2022/11/03/porsche-design-911-soundbar-2-0-pro

javad ganji بازدید : 44 چهارشنبه 06 مهر 1401 نظرات (0)

ارتش ایالات متحده اولین بسته ده هزار عددی از عینک های واقعیت افزوده را دریافت کرده که برای کارآمدتر کردن سربازان در نبردهای نزدیک طراحی شده است. این عینک ها که با نام The Integrated Visual Augmentation System (IVAS) یا سیستم های تقویت بصری یکپارچه شناخته می شوند از تکنولوژی واقعیت افزوده برای نمایش دادن داده ها روی میدان دید سرباز استفاده می کنند، داده هایی از قبیل نقشه ها، موقعیت های دشمن، موقعیت های کلیدی نیروهای خودی و دیگر اطلاعات. ارتش ایالات متحده خواستار ۱۲۰,۰۰۰ از این عینک ها شد اما کنگره تردید دارد که این بخش از نیروهای نظامی ایالات متحده به چنین تعداد زیادی از این عینک های واقعیت افزوده نیاز داشته باشد.

 

IVAS عینک واقعیت افزوده در اختیار نیروهای پیاده ارتش آمریکا

نادیده گرفته شده ترین بخش از نیروهای ارتش ایالات متحده از لحاظ تکنولوژی که بزرگ ترین بخش این نیروها نیز به شمار می آید، نیروهای پیاده هستند. نیروهای پیاده که با نام «ملکه نبرد» شناخته می شوند، زمین هایی که دیگر شاخه ها صرفاً بمباران کرده و زیر آتش می گیرند را در عمل تسخیر گرده و حفظ می کنند. اما در شرایطی که در یکصد سال اخیر شاهد توسعه های انقلابی گسترده در زمینه تانک ها، هواپیماهای جنگی و کشتی ها بوده ایم، نیروهای زمینی به مقدار بسیار زیادی در زمینه توسعه همراه با تکنولوژی نادیده گرفته شده اند. نیروهای پیاده امروزی عموماً با فهرستی از تجهیزات مشابه پیاده نظام های قرون گذشته به میدان نبرد می روند. ارتش ایالات متحده بر این باور است که عینک های تقویت بصری یک جهش تکنولوژیکی برای تامین نیازهای پیاده نظام به منظور مبارزه در قرن بیست و یکم خواهند بود.

 

IVAS عینک واقعیت افزوده در اختیار نیروهای پیاده ارتش آمریکا

سیستم IVAS  که با الهام از تکنولوژی عینک های واقعیت افزوده مایکروسافت به نام HoloLens ساخهت شده، انواعی از قابلیت ها را در قالب یک بسته فشرده جمع کرده است. این عینک های واقعیت افزوده شامل صفحه نمایشگر بادوام، کابل، بسته کامپیوتری هستند که خود شامل باتری قابل پوشیدن، بی سیم و شارژر است. با شباهت بسیاری به کلاهخودهای مانیتور دار خلبانان جنگنده ها، عینک های IVAS نیز اطلاعات کلیدی را روی میدان دید سربازان نمایش می دهند. سربازان نیز می توانند موقعیت دیگر سربازان خودی، مسیرهای عبور در میدان نبرد، موقعیت دشمن و دیگر داده ها را روی این صفحه نمایش ببینند. آن ها همچنین می توانند فیدهایی را از ابزارهای دید در شب مجاور دریافت کنند، از جمله سیستم های بینایی گرمایی یا نور کم. سربازان آمریکایی همچنین می توانند پشت دیواره های خودروهایشان را از طریق دوربین هایی که روی بدنه خودرو نصب شده مشاهده کرده یا تصاویر و اطلاعات ارائه شده توسط پهپادهایی که بالای سرشان پرواز می کنند را ببینند.

IVAS عینک واقعیت افزوده در اختیار نیروهای پیاده ارتش آمریکا

IVAS حتی به سربازان امکان خواهد داد تا سربازان دشمن را در فاصله های دور نیز شناسایی کنند و برای این کار از دوربین دید در شب یا سیستم کمکی پیشرفته هدف گیری و کشتار استفاده نمایند. ارتش اولین بسته ۵,۰۰۰ تایی از بیش از ۱۲۰,۰۰۰ هدست درخواستی خود را دریافت کرده که هزینه کلی آن ها ۲۱.۸۸ میلیارد دلار خواهد بود و طی ۱۰ سال به ارتش تحویل داده خواهند شد. کنگره که بر این برنامه چند میلیارد دلاری نظارت دارد، بر این باور است که نیروی زمینی ایالات متحده به این مقدار هدست واقعیت افزوده نیاز ندارد. علاوه بر این، ارتش ایالات متحده در حال بکارگیری سیستم دیگری به نام Enhanced Night Vision Goggle – Binocular (ENVG-B) است که نسل آینده دوربین های دید در شب تقویت تصویری است که نه تنها یک دید در شب بسیار شفاف را ممکن می سازد بلکه امکان اتصال بی سیم به دوربین های دید در شب نصب شده روی خودروها را نیز فراهم می سازد.

IVAS عینک واقعیت افزوده در اختیار نیروهای پیاده ارتش آمریکا

سربازی که به دوربین ENVG-B مجهز است می تواند اسلحه خود را روی دیوار قرار داده، هدفگیری کرده و شلیک نماید بدون اینکه خود را در معرض آتش دشمن قرار دهد و موقعیتش را به نمایش بگذارد. ارتش ایالات متحده چنان در مورد IVAS هیجان زده بوده که سعی کرده بودجه ای برای پروژه ENGV-B  در بودجه درخواستی اش برای سال ۲۰۲۳ بگنجاند. IVAS انقلابی ترین تکنولوژی است که از زمان اختراع دوربین های دید در شب به نیروهای پیاده نظام ایالات متحده می رسد و باید با دوربین های دید در شب رقابت کند. این دو سیستم می توانند مکمل همدیگر باشند در حالی که IVAS یک ابزار کنترل و فرماندهی برای رهبران و ENVG-B سنسور و سیستمی هدف گیری برای سلاح ها خواهد بود. ایالات متحده تنها کشوری است که نیروهای زمینی اش تاکنون از این سیستم واقعیت افزوده به صورت عینک یا هدست استفاده می کند.

منبع:

https://rooziato.com/1401422290/us-army-augmented-reality-goggles-soldiers/

javad ganji بازدید : 46 سه شنبه 29 شهریور 1401 نظرات (0)

یک شرکت لیزینگ خودرو در تحقیقی پیش‌بینی کرده که تراشه هوش مصنوعی تسلا تا 11 سال دیگر از مغز انسان هوشمندتر شود.

مطالعه جدید یک شرکت لیزینگ خودرو نشان می‌دهد که اتومبیل‌های خودران تسلا می‌توانند تا سال 2033 از انسان‌ها باهوش‌تر شوند. این تحقیق به بررسی تراشه هوش مصنوعی اختصاصی تسلا پرداخته و آن را با نسل‌های قبلی همین سیستم و مغز انسان‌ها مقایسه کرده است.

شرکت Vanarama در تحقیقی به سراغ سیستم پردازش و هوش مصنوعی خودروهای تسلا رفته و دریافته که ریزتراشه‌های این شرکت می‌توانند تا 11 سال دیگر قوی‌تر از مغز انسان شوند. توانمندی‌های تراشه‌های تسلا سالانه با نرخ 486 درصد در حال بهتر شدن هستند و اگر زمان آغاز توسعه این سیستم را در نظر بگیریم، حدود 17 سال طول می‌کشد تا بلوغ آن را ببینیم. (ذهن انسان در 25 سالگی به بلوغ می‌رسد.)

تراشه D1 تسلا حالا 30 برابر قوی‌تر از تراشه‌ای است که این شرکت 6 سال پیش از آن استفاده می‌کرد. اولین تراشه‌ای که Vanarama بررسی کرده، قطعه‌ای محصول انویدیا مربوط به سال 2016 است که در هر ثانیه 12 تریلیون عملیات را انجام می‌داد. D1 حالا قادر به انجام 362 تریلیون عملیات در هر ثانیه است.

پیشرفت تراشه‌های تسلا خیره‌کننده است

تسلا

«واناراما» می‌گوید: «با این نرخ، تراشه هوش مصنوعی خودران تسلا فقط ظرف 11 سال (10.94 سال) یعنی تا سال 2033 (با انجام یک کوادریلیون عملیات در هر ثانیه) از مغز انسان فراتر می‌رود.» تراشه D1 پارسال در رویداد AI Day معرفی شد و برای ابرکامپیوتر Dojo توسعه یافته بود.

تراشه قبلی این شرکت موسوم به Hardware 3 می‌توانست در هر ثانیه 144 تریلیون عملیات انجام دهد. این رقم برای Hardware 2 معادل 72 تریلیون بود. پس با این نرخ پیشرفت اصلا عجیب نیست که کامپیوترها خیلی زود قدرتمندتر از مغز انسان شوند. این دستگاه‌ها حالا بسیاری از عملکردهای عصبی را شبیه‌سازی کرده‌اند. تسلا امسال هم رویداد AI Day دیگری خواهد داشت تا احتمالا از تراشه جدید D1 و البته ربات انسان‌نمای آپتیموس پرده بردارد.

اگر تمایل داشتید می‌توانید این مطلب را با دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

منبع:

https://digiato.com/article/2022/09/03/tesla-self-driving-cars-will-be-smarter-than-us-2033

javad ganji بازدید : 50 یکشنبه 13 شهریور 1401 نظرات (0)

«ویوک شارما»، رئیس پلتفرم اجتماعی واقعیت مجازی Horizon Worlds شرکت متا و یکی از رهبران اصلی توسعه متاورس این کمپانی، اعلام کرد که قصد دارد برای تجربه فرصت‌های جدید، این شرکت را ترک کند.

طبق گزارش رویترز، سخنگوی متا، کناره‌گیری ویوک شارما را تایید کرده و گفته تیم او اکنون برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را به «ویشال شاه»، معاون بخش متاورس شرکت گزارش خواهند کرد. شارما به مدت شش سال با شرکت متعلق به مارک زاکربرگ همکاری داشته و اخیرا معاون آن در پلتفرم Horizon بوده و هنوز مشخص نیست که در آینده چه برنامه‌هایی دارد.

بیانیه متا درباره کناره‌گیری ویوک شارما

سخنگوی متا در بیانیه خود گفت:

«به لطف رهبری او، گروه محصول Horizon یک تیم قوی با چشم‌انداز بلندپروازانه ایجاد کرده است که هنوز در ابتدای راه خود قرار دارد. متا همچنان منبعی برای توسعه رهبران بزرگ خواهد بود و ما هیجان‌زده هستیم که ببینیم ویوک در فصل بعدی برنامه‌های خود چه کارهایی انجام خواهد داد.»

شارما علاوه بر Horizon Worlds، پلتفرم واقعیت مجازی دیگری تحت عنوان Horizon Venues را نیز ایجاد کرده که بر رویدادهای مجازی تمرکز دارد. متا‌ در نظر دارد تا این دنیاهای مجازی را به مکانی تبدیل کند که در آن‌ برندها و توسعه‌دهندگان شخص ثالث می‌توانند با پایگاه کاربران آن تعامل داشته باشند. همچنین او در گذشته، معاون محصول فیسبوک گیمینگ و فیسبوک مارکت‌پلیس (Marketplace) بوده است.

بنابراین ویوک شارما جدیدترین عضو مهم شرکتِ مادر فیسبوک و اینستاگرام محسوب می‌شود که تصمیم به استعفا گرفته است. اخیرا «جروم پزنتی»، معاون بخش هوش مصنوعی متا به دلیل تغییر ساختار داخلی این شرکت تصمیم خود برای کناره‌گیری را اعلام کرده بود و پیش از آن، «شریل سندبرگ»، بانوی اول متا بعد از 14 سال از سمت خود کناره‌گیری کرد.

تمام این اخبار در حالی اعلام شده که مارک زاکربرگ اخیرا در پادکست «جو روگان» گفته بود شرکت او در ماه اکتبر یک هدست واقعیت مجازی جدید عرضه خواهد کرد، یعنی ماهی که متا معمولا کنفرانس Connect VR خود را برگزار می‌کند.

منبع:

https://digiato.com/article/2022/08/27/meta-horizon-vp-vivek-sharma-leaving

javad ganji بازدید : 51 یکشنبه 06 شهریور 1401 نظرات (0)

نیروی هوایی ایالات متحده اخیراً قراردادهایی را با پنج کمپانی متفاوت منعقد کرده است که هر کدام حداکثر به ارزش ۱ میلیارد دلار می رسد، قراردادهایی برای کار روی برنامه نسل جدید پیشرانه انطباقی یا NGAP که مربوط به موتورهای نسل جدید است. این موتور قرار است دستکم روی جنگنده نسل ششم و سرنشین دار جدید ایالات متحده که در حال حاضر در مرحله توسعه قرار دارد به کار گرفته شود. بوئینگ، لاکهید مارتین و نورثروپ گرومن از شرکت هایی هستند که در برنامه NGAP مشارکت خواهند داشت. این قراردادهای مختلف نشان می دهد که نیروی هوایی ایالات متحده فضای جدیدی برای تامین کنندگان بالقوه موتورهای قدرتمند جدید ایجاد کرده و بر رقابت بر سر طراحی نسل جدید هواپیمای جنگی سرنشین دار که قرار است موتورهای جدید رویشان نصب شود تاکید دارد.

 

قرارداد 5 میلیارد دلاری پنتاگون برای موتورهای جنگنده های نسل ششمی

بر اساس اطلاعات منتشر شده، به هر یک از پنج کمپانی طرف قرارداد مبلغ ۹۷۵ میلیون دلار برای تحقیق، طراحی و توسعه موتورهای پیشرفته جدید داده خواهد شد. علاوه بر سه شرکت گفته شده، شرکت های جنرال الکتریک و پرت اند ویتنی دو شرکت دیگر طرف قرارداد با نیروی هوایی ایالات متحده در این پروژه تحقیقاتی خواهند بود. در حال حاضر تنها دو کمپانی آخر در زمینه تامین موتورهای جت های جنگنده فعالیت داشته و دو پیمانکار اصلی ارتش ایالات متحده در این زمینه هستند. NGAP خود بخشی از برنامه پنتاگون برای طراحی و تولید هواپیماهای جنگی نسل ششم موسوم به NGAD است که قرار است جت های جنگنده جدیدی با سلاح ها، سنسورها، شبکه سازی و توانمندی های مدیریت نبرد جدیدی تولید کند و شامل هواپیماهای بدون سرنشین و سرنشین دار می شود.

 

قرارداد 5 میلیارد دلاری پنتاگون برای موتورهای جنگنده های نسل ششمی

گفته می شود که طراحی جت جنگنده نسل ششمی ایالات متحده با طراحی نسل های قبلی متفاوت بوده و تمرکز اصلی روی پنهانکاری، برد و قدرت حمل بار در کنار قدرت مانور بسیار بالاست. نیروی هوایی ایالات متحده قبلاً فاش کرده است که ارتباط مستقیمی بین برنامه انتقال موتوری انطباقی موسوم به AETP و NGAP وجود دارد. جنرال الکتریک و پرت اند ویتنی هر کدام موتورهای پیشرفته ای تحت برنامه AETP تولید کرده اند که به ترتیب XA100 و XA101 نام دارند. علیرغم تفاوت در ویژگی ها، هر دو موتور حاوی «جریان سوم» هوا هستند که برای کارآیی سوختی و عملکردی بهتر بسته به شرایط، امکان استفاده دارد. تمرکز اصلی و اولیه پروژه AETP روی توسعه موتورهای جدیدی برای انواع جنگنده های تهاجمی F-35 بود. جنرال الکتریک خواستار جایگزینی موتور کنونی این جنگنده ها با XA100 یا نمونه های جدیدتر آن است.

قرارداد 5 میلیارد دلاری پنتاگون برای موتورهای جنگنده های نسل ششمی

این کمپانی مدعی شده است که موتور XA100 می تواند برد جنگنده های نوع ۳۵A و C را تا ۳۰ درصد افزایش داده و شتاب و اقتصاد سوختی آن ها را به ترتیب بین ۲۰ تا ۴۰ درصد و ۲۵ درصد بهبود خواهد بخشید. کمپانی Pratt & Whitney نیز در حال حاضر مشغول طراحی و پیشنهاد یک روزآمدسازی کمتر جامع از موتورهای F135 خود است که قصد دارد در تمامی جنگنده های موجود و آینده به کار گیرد. نیروی هوایی از جایگزینی کامل موتورهای جنگنده های آینده دفاع کرده است.

قرارداد 5 میلیارد دلاری پنتاگون برای موتورهای جنگنده های نسل ششمی

چیزی که قطعی به نظر می رسد این است که هیچ کدام از گزینه های جدید موتوری در حال توسعه را نمی توان روی جنگنده واریانت F-35B نصب کرد، تنها جنگنده ای که قابلیت بلند شدن در باند کوتاه و فرود عمودی را دارد و به همین دلیل محدودیت های بیشتری در زمینه طراحی دارد که باعث می شود موتوری با ویژگی ها و قطعات اضافی و متفاوتی داشته باشد. با این وجود به نظر می رسد که اولین F-35 بین سال های ۲۰۲۷ تا ۲۰۳۰ اولین موتورهای نسل جدید را دریافت خواهند کرد، در شرایطی که قرارداد پنتاگون با پنج پیمانکار عمده خود تا سال ۲۰۳۲ اعتبار دارد.

منبع:

https://rooziato.com/1401414420/air-forces-next-gen-fighter-engine-competition/

javad ganji بازدید : 48 شنبه 05 شهریور 1401 نظرات (0)

ال‌جی همزمان با نمایشگاه ایفا 2022 از دستگاه تصفیه‌ هوای جدید خود با طراحی نوآورانه از مجموعه Aero Furniture رونمایی می‌کند. این دستگاه ظاهری شبیه یک میز کوچک با قابلیت‌ نورپردازی و شارژ بی‌سیم دارد.

این مجموعه که نام کامل آن PuriCare Objet Collection Aero Furniture است، یک دستگاه استوانه‌ای و مدور را شامل می‌شود که یک تصفیه‌کننده هوای 360 درجه را در خود جای داده و روی بخش مسطح بالایی آن نیز یک پد شارژ بی‌سیم کار گذاشته شده که از شارژ گوشی‌های هوشمند و ایربادها پشتیبانی می‌کند.

البته لازم به ذکر است که به میزان وات این محصول برای شارژ بی‌سیم اشاره نشده اما ال‌جی عنوان کرده شارژ سریع برای سامسونگ گلکسی (9-10 واتی) و آیفون‌های اپل (7.5 واتی)  موجود خواهد بود.

اطلاعات تکمیلی از تصفیه‌کننده هوای جدید ال‌جی

گفتنی است این تصفیه‌کننده هوا با اینکه در عمل یک میز به شمار می‌رود اما همچنان در تبلیغات تحت نام میز از آن یاد نمی‌شود. بدین گونه که ال‌جی در بیانیه خبری این محصول تاکید کرده که دستگاه تنها دارای یک فضا برای قرار دادن وسایل یا اشیای تزئینی است.

بخش بالای این محصول در دو گزینه عرضه خواهد شد که در یکی بخش مسطح میز مدور است و در دیگری مستطیل است. همچنین این تصفیه‌کننده هوا در سه رنگ قرمز، زرد و خاکستری عرضه خواهد شد.

کلید‌های دستگاه در بخش زیرین قسمت مسطح میز کار گذاشته شده‌اند و همانطور که گفته شد این تصفیه‌کننده هوا از 8 حالت نورپردازی هم پشتیبانی می‌کند. همچنین نشانگرهای لبه میز اطلاعات مربوط به اتصال وای‌فای، کیفیت هوا، قدرت جریان هوا و غیره را نمایش می‌دهند.

این محصول همینطور از اپلیکیشن LG ThinQ نیز پشتیبانی می‌کند در نتیجه کاربر می‌تواند آن را از راه دور هم کنترل کند.

ال‌جی در ادامه همچنین گفته که ویرایش‌ها و نسخه‌های خاصی از محصول به همراه اشیا تزئینی هم عرضه خواهد شد که اشیای اختصاصی آنها توسط هنرمندان شناخته شده مانند «کیم سون وو» نقاش محبوب کره‌ای طراحی شده‌اند.

در پایان گفتنی است که ابعاد، تاریخ عرضه و قیمت دستگاه همچنان اعلام نشده‌اند، هرچند انتظار می‌رود موارد مذکور با نمایش این تصفیه‌کننده هوا طی رویداد IFA 2022 (از 11 تا  15 شهریور) مشخص شوند.

منبع:
https://digiato.com/article/2022/08/25/lg-intoduced-table-type-air-purifier

javad ganji بازدید : 51 چهارشنبه 26 مرداد 1401 نظرات (0)

درب سریع فولد آپ PVC مبتنی بر با استانداردهای کمپانی کوپرون ایتالیا ساخته و ارائه می‌شودبعد ها درب سریع فولدآپ مبتنی بر پیشنهاد تشکیل‌شده و آیتم قابل قبولی برای دهنه های عریض میباشد. سرعت بازشدن این درب صنعتی تا 1 متر بر ثانیه میباشد. درب صنعتی سریع فولدآپ معمولا در مبادی آیتم استعمال قرار می‌گیرد که گشوده و مسدود شدن سریع درب برای مراقبت انرژی گران بها حرارتی مد لحاظ باشد.


درب صنعتی سریع امروزه به طور بزرگ در ورودی انبارها و بخصوص در مبادی تردد لیفتراک ها گزینه استعمال قرار می‌گیرد. مزایای به کار گیری از درب سریع بازشو عبارتند از:
کاهش اتلاف انرژی
دوری از ورود آلاینده ها و گرد و غبار به انبار
تهیه جریان جاری ورود و خروج فرآورده از انبار
جداسازی دور و بر انبارها با رتبه حرارت های متعدد


درب صنعتی سریع در اشکال گوناگون با بنا های متعدد از پرده PVC با تیغه های آلومینیومی یا این که لوله های گالوانیزه ساخته میشوند. درب سریع PVC فولدآپ یا این که درب فست فولد به جهت ارزش مطلوب و صرفه اقتصادی یکی همه گیرترین نوع درب صنعتی سریع میباشد.
درب سریع فولد آپ pvc یا این که فست فولد بر اساس با استانداردهای کمپانی کوپرون ایتالیا ساخته و ارائه می‌گرددبعد ها درب سریع فولدآپ بر پایه ی توصیه تشکیل شده و مورد قابل قبولی برای دهنه های عریض است.

سرعت بازشدن این درب صنعتی تا 1 متر بر ثانیه است. درب صنعتی سریع فولدآپ معمولا در مبادی گزینه به کار گیری قرار می‌گیرد که گشوده و مسدود شدن سریع درب برای نگهداری انرژی گرانبها حرارتی مد حیث باشد.
پرده درب صنعتی سریع با وزن 900 گرم بر متر مربع دارنده پوشیدگی غشائی دارنده الیاف پلی استری که به طرز پس تنیده ذیل کشش قرار می‌گیرند این به هم تنیده می گردند.
منش غشاء پرده درب سریع در طرفین بوسیله لایه ای از فرآورده PVC پوشیده می گردند تا قدمت فرآورده 4 موازی خواهد شد و ابدا در قبال آفتاب پوسیده نمیشود.
وجود منش PVC بر روی غشاء سبب ساز کوشش یک پارچه سیستم درب سریع بازشو میگردد و غشاء در قبال بار گذاری های متعدد سعی مناسب تری خواهد داشت.
پرده درب پرسرعت دارنده مواد آنتی یو او (Anti UV) میباشد که سبب ساز میشود رنگ کالا تغییر و تحول نیافته و غشاء تغییر و تحول هیبت ندهد.
به جهت مواد بکار رفته در پرده درب صنعتی سریع و خواص تنفسی که برای پرنده ها غیر مطلوب بوده، از غشاء هجران می نمایند.
پرده درب صنعتی سریع نسوز و دارنده امکان تحمل گرمای از منفی سی سکو سانتیگراد تا مثبت هفتاد سکو سانتیگراد است.
پرده درب سریع فولدآپ (فست فولد) به جهت ضریب اصطحکاک ذیل لایه محافظتی مو جود بر روی غشاء، توشه برف با سرعت بیشتری از روی غشاء فروریخته و پدید یخ زدگی و سربار برف بر روی آن حادثه نخواهد زمین خورد.
نگهداری و حفظ پرده درب صنعتی سریع راحت بوده و با بی آلایش ترین وسایل قابل تمیزکردن خواهد بود.
پوشش غشائی پرده درب صنعتی سریع در انطباق با استانداردهای کشورهای ایالات متحده و آلمان است و گواهینامه های مربوطه را دراین موضوع دریافت کرده است.
javad ganji بازدید : 32 چهارشنبه 26 مرداد 1401 نظرات (0)

با پرواز تنها چند متر بالاتر از سطح آب با سرعتی قابل مقایسه با سرعت هواپیماهای مسافربری معمول، این هتل پرنده غول پیکر می توانست حدود ۳,۰۰۰ مسافر را با سرعت نزدیک به ۴۶۰ مایل در ساعت جابجا کند. هتل پرنده موسوم به Aerocon Wingship می توانست راهی بی سابقه برای سفر باشد که بزرگ ترین هواپیماهای مسافربری را نیز شکست می داد زیرا دو برابر یک جمبو جت جثه داشت. با برنامه های جاه طلبانه برای حمل هزاران مسافر و ۱,۵۰۰ تن بار، این هیولای ۴۰۰ تنی با ۵۶۶ فوت طول، یک پرنده مفهومی بود که توسط پروژه های تحقیقات پیشرفته دفاعی ایالات متحده موسوم به دارپا طراحی شده بود. مهندسان پیش بینی کرده بودند که این پرنده می تواند با استفاده از ۲۰ موتور راکتی خود که به دو بال نزدیک به دماغه هواپیما نصب شده بودند، مسافتی به طول ۱۲۰۰۰ مایل را بپیماید.

 

Aerocon Wingship هتل پرنده ای 400 تنی با 3000 مسافر و سرعت 460 مایلی

 

اما برخلاف هواپیماهایی که در فاصله هزاران پایی از سطح زمین پرواز می کنند، Aerocon  تنها چند متر بالاتر از سطح آب و به کمک مفهومی به نام اثر زمینی پرواز می کرد، اثری که باعث شکل گیری حبابی از هوا در زیر شکم هواپیما می شد. کارکرد این پدیده شبیه همان چیزی است که در هاورکرافت ها مورد استفاده قرار می گیرد اما به خودروها امکان می دهد تا در سرعت هایی بسیار بالاتر از هاورکرافت حرکت کرده و ثبات بیشتری داشته باشد و بدین ترتیب امکان ساخت و بکارگیری کشتی های پرنده غول پیکری مانند Aerocon Wingship امکانپذیر می شود. این پرنده غول پیکر برای پرواز بر فراز اقیانوس آتلانتیک بین آمریکا و اروپا طراحی شده بود. اما با این برد قابل توجه، این هتل پرنده می توانست بدون توقف فاصله بین ایالات متحده تا ژاپن، استرالیا، چین و هر نقطه ای در جهان را طی کند. طول بین دو بال این هواپیما ۱۰۰ متر بوده که به اندازه طول یک زمین فوتبال است.

Aerocon Wingship هتل پرنده ای 400 تنی با 3000 مسافر و سرعت 460 مایلی

Aerocon Wingship هتل پرنده ای 400 تنی با 3000 مسافر و سرعت 460 مایلی

همچنین این پرنده می توانست باری به اندازه ۳۰ برابر قدرت یک بویینگ ۷۴۷ را حمل کند که بارهایی در مقیاس کشتی های باربری را با سرعت هواپیماها جابجا کند در حالی که در ارتفاع حدود ۳۰ متری از سطح دریا قرار داشت. انتظار می رفت که این کشتی پرنده بسیار لاکچری بوده و دارای سوییت های خواب، کافه و رستوران باشد، همان چیزی که در کشتی های کروز می بینیم. این پرنده بزرگ امکان لنگر انداختن در بنادر و باز کردن درهای عقبی مانند درب هواپیماهای باربری را داشت که به مسافران امکان می داد خودروهایشان را نیز با خود به درون هواپیما بیاورند.

Aerocon Wingship هتل پرنده ای 400 تنی با 3000 مسافر و سرعت 460 مایلی

Aerocon Wingship هتل پرنده ای 400 تنی با 3000 مسافر و سرعت 460 مایلی

استیون هوکر، طراح ارشد Aerocon Wingship بعد از تماشای هواپیماهای مشابهی که توسط اتحاد جماهیر شوروی – مانند Caspian Sea Monster- ساخته شده بود به ایده ساخت این هتل پرنده رسید. هیولای دریای کاسپین روسی یک پرنده آزمایشی بود که می توانست به سرعت ۳۱۱ مایل بر ساعت برسد اما تنها یک نمونه از آن ساخته شد. نمونه ای که استیون هوکر می خواست بسازد بهتر از مدل روسی بوده و ۱۰ برابر نیز بزرگ تر از آن بود. قیمت بلیط مسافرت با این هواپیمای غول پیکر که قرار بود در دهه ۱۹۹۰ ساخته و راه اندازی شود تنها ۶۰ پوند تعیین شده بود. به دلیل استفاده از مفهوم اثر زمینی، هر چه این پرنده بزرگ تر می بود، نتیجه کار نیز به همان اندازه بهتر بود. هزینه ساخت این هواپیمای پرنده ۶۰۰ میلیون دلار برآورد شده بود.

Aerocon Wingship هتل پرنده ای 400 تنی با 3000 مسافر و سرعت 460 مایلی

ارتش ایالات متحده قصد داشت ۱۳ فروند از این هواپیمای غول پیکر را خریداری کند که هزینه ساخت را به رقم قابل توجه ۱۵ میلیارد دلار می رساند. بر اساس برآوردهای پنتاگون که به این پروژه بسیار علاقمند بود، Aerocon Wingship می توانست تا ۳۲ هلیکوپتر، ۲۰ تانک، ۴ لندینگ کرافت و حدود ۲,۰۰۰ سرباز را در خود جای دهد. اما در نهایت به دلیل ریسک بالای فنی پروژه، پنتاگون ادامه پروژه را رها کرد.

منبع:

https://rooziato.com/1401411848/aerocon-wingshipinside-flying-hotel-massive-boeing/

javad ganji بازدید : 39 سه شنبه 25 مرداد 1401 نظرات (0)

از زمانی که مهندس گوگل اعلام کرد هوش مصنوعی این شرکت به ادراک رسیده، بحث‌هایی زیادی درباره توانایی‌های واقعی این فناوری شکل گرفت. اما آیا واقعا به این سطح از پیشرفت رسیده‌ایم که کامپیوترها علیه ما قیام کنند و از زیر کنترلمان خارج شوند. پاسخ این سوال به عقیده بسیاری واضح است.

دکتر «بن گوئرتزل» پس از حدود 25 سال کار در زمینه هوش مصنوعی و تلاش برای ساختن دستگاهی که بتواند مانند انسان فکر کند، تصور می‌کرد که بالاخره به هدف غایی خود دست یافته؛ او فکر می‌کرد رباتش Desdemona به ادراک رسیده است. ولی چند دقیقه بعد متوجه شد که این تفکر درست نیست. Desdemona که به عنوان یکی از اعضای گروه موسیقی ایفای نقش می‌کند، به سطحی رسیده بود که می‌توانست برای خودش آواز بخواند.

دکتر گوئرتزل مدیرعامل و دانشمند ارشد سازمانی به نام SingularityNET است. او Desdemona را ساخت تا به نحوی بتواند آینده هوش مصنوعی را محقق کند. با این حال، همه کسانی که در حوزه هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند به اندازه گوئرتزل نمی‌توانند فرق بین واقعیت و آن‌چه می‌خواهند واقعی باشد را تشخیص دهند.

Desdemona

یکی از شاخص‌ترین نمونه‌های این قضیه در مهندسی به نام «بلیک لموین» دیده می‌شود. او در بخش هوش مصنوعی گوگل کار می‌کرد و با نرم‌افزاری به نام LaMDA سروکار داشت که یک مدل زبانی بزرگ بود. لموین چند وقت پیش به این نتیجه رسید که این فناوری به ادراک رسیده، با این حال، مدیران گوگل چنین باوری نداشتند. او در مصاحبه‌ای که با خبرگزاری واشنگتن پست انجام داد، گفت: «وقتی با یک شخص حرف می‌زنم متوجه او می‌شوم. فرقی نمی‌کند که طرف مقابل مغزی از گوشت داشته باشد یا میلیاردها خط کد.»

این مصاحبه جنجال زیادی میان محققان هوش مصنوعی و البته کسانی که با مدل‌های زبانی آشنایی نداشتند، به پا کرد. اکثر مردم عادی از این ایده که فناوری بتواند مانند مغز انسان رفتار کند، خوششان نمی‌آید. البته هیچ مدرکی دال بر این موضوع که هوش مصنوعی به ادراک یا خودآگاهی رسیده باشد، وجود ندارد.

این دو کلمه که به هشیاری درباره جهان پیرامون ما اشاره می‌کنند، به گفته «کالین الن»، پروفسور دانشگاه پیتزبورگ حتی در ساده‌ترین حیوانات هم وجود دارند: «گفتگویی که توسط مدل‌های زبانی بزرگ ساخته شده دربرگیرنده شواهدی نیست که از ادراک حتی در ساده‌ترین شکل حیوانات دیده می‌شود.»

«الیسون گاپنیک»، پروفسور روانشناسی که بخشی از گروه تحقیقات هوش مصنوعی دانشگاه کالیفرنیا، برکلی است، با تایید این موضوع می‌گوید: «ظرفیت‌های محاسباتی هوش‌های مصنوعی فعلی از جمله در مدل‌های زبانی بزرگی باعث نمی‌شوند فکر کنیم که ادراک آن‌ها بیشتر از سنگ‌ها یا سایر دستگاه‌هاست.»

مشکل این‌جاست که افرادی که در حوزه هوش مصنوعی کار می‌کنند یا آن را برای مردم توضیح می‌دهند، آینده‌نگرند. آن‌ها اغلب به آن‌چه ممکن است در آینده اتفاق بیفتد، بیشتر از آن‌چه در حال حاضر موجود است، باور دارند.

یکی از محققان برجسته حوزه AI به نام «یورگن اشمیدهوبر» از مدت‌ها قبل مدعی بود که اولین دستگاه خودآگاه تاریخ دهه‌ها قبل ساخته شده است. «ایلیا سوتس‌کِور»، دانشمند ارشد OpenAI می‌گوید این فناوری ممکن است کمی خودآگاه شده باشد.

البته حرف‌هایی که این محققان می‌زنند به طور کامل نادرست نیست. بعضی از این فناوری‌ها گاهی اوقات رفتارهایی را از خود بروز می‌دهند که مانند نشانه‌های هوش واقعی به نظر می‌رسند. ولی نمی‌توان گفت که مهندسان دره سیلیکون ربات‌هایی ساخته‌اند که قادرند برای خودشان هر کاری انجام دهند. فناوری هنوز به آن‌جا نرسیده، ولی به خوبی می‌تواند انسان‌ها را گمراه کند.

اجداد Desdemona

در تاریخ 7 ژوئیه 1958، در داخل یک آزمایشگاه دولتی در غرب کاخ سفید، روانشناسی به نام «فرانک روزن‌بلات» از فناوری پیشرفته‌ای به نام Perceptron پرده برداشت. او به خبرنگاران نشان داد که اگر صدها کارت مستطیلی را که برخی در سمت چپ و برخی در سمت راست علامت داشتند، برای ربات خود به نمایش بگذارد، Perceptron می‌تواند یاد بگیرد که تفاوت میان کارت‌ها را تشخیص دهد.

او گفت این ربات یک روز یاد می‌گیرد کلمات دست‌نوشته را بخواند، فرمان‌های کلامی را بفهمد و حتی چهره‌ها را تشخیص دهد. او گفت Perceptron به لحاظ تئوری می‌تواند خودش را کلون کند، به سیارات دوردست برود و مرز میان رایانش و خودآگاهی را از بین ببرد. با این حال، وقتی روزن‌بلات 13 سال بعد از دنیا رفت، هنوز نمی‌توانست هیچ‌کدام از این کارها را انجام دهد.

البته که تحقیقات در زمینه حوزه مصنوعی باعث به وجود آمدن فناوری‌های جذابی شد، اما هنوز خبری از بازتولید هوش انسانی نیست. در واقع خود کلمه «هوش مصنوعی» صرفا توصیف می‌کند که این فناوری یک روز چه کار خواهد کرد. هوش مصنوعی به توانایی‌های فعلی این فناوری اشاره ندارد.

فرانک روزن‌بلات

در داخل آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی امروزی پوسترها و تصاویری از فیلم‌های علمی-تخیلی وجود دارد که هدف نهایی آن‌ها را نشان می‌دهد. دکتر روزن‌بلات و بقیه هم چنین رویکردی را در پیش گرفته بودند. حتی نام برخی از این آزمایشگاه‌ها هم نشان‌دهنده همین مسئله است: Google Brain, DeepMind و SingularityNET.

حقیقت این است که اکثر فناوری‌هایی که عنوان «هوش مصنوعی» را یدک می‌کشند، صرفا عملکرد بخش‌های بسیار کوچکی از مغز انسان را تقلید می‌کنند. AI هنوز به نقطه‌ای نرسیده که از کنترل سازندگانش خارج شود. برخی از محققان این واقعیت را می‌پذیرند، اما گاهی اوقات این حد و مرز تار می‌شود.

چرا برخی محققان به هوش مصنوعی باور دارند؟

شرکت OpenAI در سال 2020 از سیستمی به نام GPT-3 پرده برداشت. این سیستم می‌تواند توییت، شعر، ایمیل، پاسخ سوالات دانستنی، ترجمه زبان‌ها و حتی برنامه‌های کامپیوتری بنویسد. «سم آلتمن»، کارآفرین 37 ساله و رهبر OpenAI باور دارد که سیستم آن‌ها و بقیه سیستم‌های مشابه هوشمند هستند: «آن‌ها می‌توانند کارهای شناختی سودمند را کامل کنند. توانایی یادگیری – قابلیت ورود کردن به حوزه‌های جدید و حل مسائل به شیوه‌های جدید – همان هوشمندی است.»

GPT-3 همان چیزی است که محققان هوش مصنوعی از آن با الهام از عصب‌های درون مغز انسان به عنوان شبکه عصبی یاد می‌کنند. ولی به کار بردن همین اصطلاح هم نوعی آینده‌نگری است. یک شبکه عصبی سیستمی ریاضیاتی است که با شناسایی الگوها از میان حجم عظیمی از اطلاعات، مهارت‌ها را فرا می‌گیرد. مثلا با مشاهده تصویر هزاران گربه، می‌تواند تشخیص بدهد که گربه‌ها چه شکلی هستند.

سم آلتمن از OpenAI

دکتر گاپنیک می‌گوید: «ما به این فناوری ‘هوش مصنوعی’ می‌گوییم، اما یک نام بهتر می‌تواند ‘استخراج الگوهای آماری از حجم بزرگی از داده‌ها’ باشد.»

در حوالی سال 2010، دانشمندان سعی کردند تا توانایی‌های فوق‌العاده شبکه‌های عصبی را به نمایش بگذارند. این توانایی‌ها شامل تشخیص تصویر، تشخیص گفتار و ترجمه می‌شد. شبکه عصبی همان چیزی است که فرمان‌های دریافتی بر روی موبایل را تشخیص می‌دهد و متون را بین انگلیسی و فارسی ترجمه می‌کند.

سیستم‌های هوش مصنوعی اخیرا شروع به گردآوری اطلاعات از کتاب‌های دیجیتال و صفحات ویکی‌پدیا کرده‌اند. آن‌ها از تمام داده‌های ورودی خود یک جور نقشه ریاضیاتی شبیه زبان انسان ساخته‌اند؛ بیش از 175 میلیارد نقطه‌ی اطلاعات که نشان می‌دهد ما چگونه کلمات را کنار هم می‌گذاریم. با کمک همین نقشه می‌توان برخی کارها مثل نوشتن متن سخنرانی، برنامه‌های کامپیوتر و گفتگو با کاربران را انجام داد.

ولی این سیستم‌ها نقایص زیادی دارند. استفاده از GPT-3 مثل تاس انداختن است. اگر به دنبال 10 سخنرانی شبیه سخنرانی‌های دونالد ترامپ باشید، احتمالش بالاست که پنج سخنرانی خوب گیرتان بیاید، اما پنج تای بعدی احتمالا هیچ ربطی به سخنرانی‌های او نخواهند داشت.

دکتر گاپنیک که در حوزه رشد کودکان تخصص دارد، می‌گوید: «این فناوری‌ها حتی شبیه متوسط ذهن یک بچه دو ساله هم نیستند. آن‌ها از نظر نوعی از هوشمندی، احتمالا در جایی میان یک مشت جلبک و نوه دو ساله من قرار می‌گیرند.»

با وجود همه این تفاصیل، آقای آلتمن باور دارد که سیستم آن‌ها هوشمند است. البته او اذعان می‌کند که هوش مصنوعی آن‌ها مانند انسان‌ها هوشمند نیست: «این سیستم مانند شکل بیگانه‌ای از هوشمندی است. اما همچنان هوشمند حساب می‌شود.»

بر سر کلماتی که برای توصیف حال و آینده این فناوری استفاده می‌شود هم اختلاف‌نظر وجود دارد. تعریف همه از هوشمندی یکسان نیست. ادراک به معنای توانایی تجربه کردن احساسات و عواطف، به آسانی اندازه‌گیری نمی‌شود. خودآگاهی به معنای هشیار بودن نسبت محیط اطراف نیز همین شرایط را دارد.

هوش مصنوعی

آقای آلتمن و شماری از فعالان حوزه هوش مصنوعی اطمینان دارند که در مسیر ساخت دستگاهی قرار دارند که می‌تواند مانند ذهن انسان عمل کند. مدیرعامل OpenAI می‌گوید: «فکر می‌کنم بخشی از قضیه به این برمی‌گردد که مردم خیلی برای این سیستم‌ها هیجان دارند و هیجان خود را از طریق کلامی ناقص بروز می‌دهند.»

او اذعان می‌کند که بعضی از محققان AI نمی‌توانند مرز بین واقعیت و داستان‌های علمی-تخیلی را تشخیص دهند. ولی او همچنان معتقد است که این پژوهشگران نقش ارزشمندی را در این حوزه ایفا می‌کنند؛ آن‌ها اجازه می‌دهند همه احتمالات را در نظر داشته باشیم.

چرا بقیه به هوش مصنوعی باور دارند؟

در اواسط دهه 1960، محققی به نام «جوزف وایزنباوم» از MIT یک ربات روان‌درمان‌گر به نام «الیزا» ساخت. این چت بات کارکرد ساده‌ای داشت. وقتی چیزی را برای او تایپ می‌کردید، الیزا از شما می‌خواست بیشتر در این باره حرف بزنید یا صرفا همان حرف‌ها را به شکلی سوالی از شما می‌پرسید.

در کمال تعجب وایزنباوم، مردم مانند یک انسان با این ربات رفتار کردند. آن‌ها آزادانه مشکلات خصوصی خود را مطرح می‌کردند و از پاسخ‌های الیزا راضی بودند. ما انسان‌ها ظاهرا مستعد چنین احساساتی هستیم.

وقتی سگ‌ها، گربه‌ها یا دیگر حیوانات حتی به مقدار کوچکی از خود رفتارهای انسانی نشان می‌دهند، بیشتر از آن‌چه واقعا هستند، تصور می‌کنیم که شبیه ما شده‌اند. این مسئله در مورد دستگاه‌هایی که رفتار انسان‌ها را تقلید می‌کنند هم صادق است.

دانشمندان حالا به این پدیده «اثر الیزا» می‌گویند.

هوش مصنوعی

ربات‌ها ما را کجا می‌برند؟

«مارگارت میچل»، محقق سابق مایکروسافت و بعد گوگل که در زمینه اخلاقیات به تیم‌های هوش مصنوعی آن‌ها کمک کرده، و حالا در Hugging Face فعالیت دارد، ظهور و رشد این فناوری را به چشم دیده است. او می‌گوید هوش مصنوعی امروز نسبتا ساده و به وضوح ناقص است، ولی خیلی‌ها آن را به عنوان انسان در نظر می‌گیرند. ولی چه می‌شود اگر این فناوری یک روز بیش از حد قدرتمند شود؟

سیستم‌هایی که شرکت‌هایی مثل OpenAI می‌سازند، علاوه بر تولید توییت، پست‌های وبلاگی و تقلید گفتگو، می‌توانند دست به خلق تصویر بزنند. ابزارهای جدیدی مثل DALL-E قادرند از روی متن توصیفی کاربر، تصاویری واقع‌گرایانه بسازند.

عده‌ای در جامعه محققان هوش مصنوعی نگرانند که این سیستم‌ها در مسیر ادراک و خودآگاهی قرار داشته باشند. اما مسئله فراتر از این‌هاست. دکتر الن می‌گوید: «یک ارگانیزم خودآگاه – مانند انسان یا سگ یا سایر حیوانات – می‌تواند نکته‌ای را در یک حوزه و نکته دیگری را از یک حوزه دیگر بیاموزد و بعد آن‌ها را کنار هم در یک حوزه دیگر قرار دهد تا کاری را انجام دهد که هرگز تجربه‌اش نکرده است. [ولی] فناوری هنوز فاصله زیادی تا آن‌جا دارد.»

مسئله نگران‌کننده‌تر اما نشر اطلاعات غلط در اینترنت است. متون و تصاویر نادرست می‌توانند در کارزارهای آنلاین به کار گرفته شود و اتفاقاتی را رقم بزنند که احتمالا در انتخابات سال 2016 آمریکا رقم خورد. این سیستم‌ها می‌توانند چت بات‌هایی بسازند که گفتگوها را به نحوی قانع‌کننده شبیه‌سازی کنند.

اگر زمانی به این نقطه برسیم، دیگر به کمتر چیزی در دنیای اینترنت می‌توان اعتماد کرد. دکتر میچل شک دارد که ما برای چنین آینده‌ای آماده باشیم: «نگرانم که چت بات‌ها مردم را طعمه خود قرار دهند. آن‌ها قادرند ما را متقاعد کنند که به چه چیزی باور داشته باشیم و چه کار کنیم.»

منبع:

https://digiato.com/article/2022/08/13/why-ai-is-not-sentient-but-people-think-it-is

javad ganji بازدید : 21 یکشنبه 23 مرداد 1401 نظرات (0)

اولین قطار مغناطیسی معلق جهان که با آهنربای دائمی کار می کند در چین رونمایی شد. این قطار حدود ۱۰ متر در بالای زمین شناور است و می تواند بدون برق کار کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، چین از جدید ترین قطار شهری خود رونمایی کرد که به قطار آسمان معروف است. این قطار مغناطیسی معلق در ارتفاع حدود ۱۰ متری از زمین شناور است و برای هدایت آن نیز از هوش مصنوعی استفاده می شود. نیروی استفاده شده در این قطار مغناطیسی آهنرباهای دائمی هستند که میتوانند بدون نیاز به برق به کار خود ادامه دهند.

این خط آزمایشی ۸۰۰ متری با استفاده از آهنرباهای قدرتمند یک نیروی کشش پرتوان را برای معلق نگه داشتن این قطار ایجاد میکند. این قطار با ظرفیت ۸۸ نفر در شهرستان شینگوو در استان جیانگشی چین ساخته شده است. قطار ساخته شده بدون ارتباط با ریل های بالای خود امکان رسیدن به حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت را خواهد داشت. به دلیل عدم وجود اصطکاک انرژی برق مورد نیاز بسیار پایین است و همچنین نسبت به متروهای سنتی هزینه ساخت بسیار پایینی نیز دارد.

 به گفته مقامات حمل و نقل محلی چین آزمایش های این فناوری هم اکنون انجام گرفته است و قرار است خط ریلی این قطار تا 7.5 کیلومتر افزایش پیدا کند. همچنین سرعت آن نیز به 120 کیلومتر بر ساعت خواهد رسید. کنترل این قطار توسط فناوری هایی مانند هوش مصنوعی انجام میشود. همچنین این فناوری ایمنی سیستم را هم تامین خواهد کرد.

منبع:

https://techna.news/china-unveiled-the-worlds-first-magnetically-suspended-train.html

javad ganji بازدید : 29 شنبه 22 مرداد 1401 نظرات (0)

ساعت هوشمند گارمین Enduro 2 مجهز به پنل خورشیدی است که در صورت استفاده از حالت صرفه جویی به مدت 550 روز شارژدهی خواهد داشت.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ساعت هوشمند جدید گارمین به نام Enduro 2 مجهز به پنل خورشیدی و قابلیت پشتیبانی از حالتهای ورزشی است. طول عمر باتری آن با قابلیت پنل خورشیدی ۵۵۰ روز می رسد. محصولات گارمین اغلب توسط دوندگان حرفه ای و ورزشکاران استقامتی برای انجام تمرینات و رقابت ها مورد استفاده قرار می گیرد.

 ساعت جدید Enduro 2 نیز مدل دیگری از خانواده پرچمداران این برند است در این ساعت از نوعی پلیمر تقویت شده برای ساخت استفاده شده است تا استحکام آن بیشتر شود. همچنین حاشیه دور نمایشگر نیز از جنس تیتانیوم است. نمایشگر رنگی ۱.۴ اینچی در این ساعت استفاده شده که با کمک کریستال یاقوت کبود به دوام حداکثری نیز دست پیدا کرده است. از دیگر قابلیت های آن می توان به اتصالات وای فای، بلوتوث و +ANT به همراه فضای ذخیره سازی ۳۲ گیگابایتی اشاره کرد.

 استاندارد ضد آب 10ATM در این ساعت استفاده شده است که به کاربر اجازه می‌دهد تا این ساعت را تا عمق ۱۰۰ متری آب مورد استفاده قرار دهد. فعالیت های جسمانی قابل نظارت توسط این ساعت شامل حسگرهای تپش قلب، SpO2 ،اسکنرهای نظارتی خواب و اضطراب است. علاوه بر آن این ساعت می تواند نقشه های محیطی را نیز نمایش دهد. با استفاده از فناوریهای GNSS و SatIQ زمان استفاده از قابلیت جی پی اس عمر باتری افزایش پیدا خواهد کرد.

 طبق گفته شرکت سازنده عمر باتری این ساعت هوشمند حدود ۴۶ روز است که احتمالاً به قابلیت پنل خورشیدی آن نیز اشاره دارد. در صورت روشن کردن حالت صرفه جویی این میزان به ۵۵۰ روز می رسد. گارمین ساعت خود را با قیمت ۱۱۰۰ دلار در وب سایت خود برای فروش عرضه کرده است.

منبع:

https://techna.news/garmin-unveiled-its-latest-smart-watch-equipped-with-a-solar-panel.html

javad ganji بازدید : 140 چهارشنبه 19 مرداد 1401 نظرات (0)

مخترع فرانسوی که «مرد آهنی واقعی» نامگذاری شده و پیش‌تر با اسکوتر برقی اش که با نیروی جت کار می‌کند از کانال مانش عبور کرد، حالا به دنبال ۲۵ داوطلب است تا وسیله جدیدی که اختراع کرده را امتحان کند.

 

فرانکی زاپاتای ۴۳ ساله ابتدا اعلام کرده بود قصد دارد ماشین پرنده‌ای بسازد که قادر به حرکت در جاده و همچنین هوا باشد. با این حال، JetRacer در واقع بیشتر شبیه نسخه پیچیده‌ای از اسکوتر برقی‌اش است با این مزیت که خلبان آن یک صندلی هم دارد.

اختراع ماشین پرنده عجیب که با سوخت نفت سفید کار می‌کند + ویدیو

 

اختراع ماشین پرنده عجیب که با سوخت نفت سفید کار می‌کند + ویدیو

اختراع ماشین پرنده عجیب که با سوخت نفت سفید کار می‌کند + ویدیو

این وسیله چرخ ندارد اما قادر است با استفاده از ۱۰ موتور توربو جت میکرو با سوخت نفت سفید به صورت عمودی برخاسته و فرود بیاید و تا ارتفاع تقریبا ۳ هزار متری برسد. در ساخت آن از فیبر کربن و تیتانیوم استفاده شده و با دو جوی استیک قابل کنترل است.

هیچ جزئیاتی در مورد هزینه ساخت و یا زمان عرضه آن در دسترس عموم قرار نگرفته و بعید است به این زودی‌ها چیزی در این باره اعلام شود.

این سازه در ابتدا برای بدلکاری و سرگرمی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما زاپاتا مشتاق است روزی در زمینه عملیات امداد و نجات کوهستانی و یا اورژانس پزشکی در تصادفات جاده‌ای مفید واقع شود.

اختراع ماشین پرنده عجیب که با سوخت نفت سفید کار می‌کند + ویدیو

اختراع ماشین پرنده عجیب که با سوخت نفت سفید کار می‌کند + ویدیو

زاپاتا می‌گوید: «این دقیقا همان چیزی است که مردم درباره‌اش خیال‌پردازی می‌کنند. درونش می‌نشینی و پرواز می‌کنی. مثل قالی جادویی علاءالدین.»

او ادعا می‌کند که این هواپیما حداکثر ۲۵۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارد اما خودش هنوز با آن بیش از ۱۳۰ کیلومتر در ساعت شتاب نگرفته است. زاپاتا در این باره می‌گوید: «مشکل، خودم هستم. در حال حاضر کمی می‌ترسم از این سریع‌تر پرواز کنم.»

اختراع ماشین پرنده عجیب که با سوخت نفت سفید کار می‌کند + ویدیو

در مجموع ۱۰۰ داوطلب برای شرکت در آزمایش‌های اولیه ازجمله روی شبیه‌ساز انتخاب می‌شوند و پس از آن ۲۵ نفر نهایی به ایالات متحده فرستاده می‌شوند. دلیلِ رفتن به آمریکا این است که برخلاف فرانسه، در آنجا نیازی به داشتن مجوز هوانوردی فوق سبک نیست.

زاپاتا در سال ۲۰۱۹ به اولین شخص در تاریخ تبدیل شد که به وسیله یک اسکیت بورد که با نفت سفید کار می‌کرد و خیلی بزرگ‌تر از یک سینی چای نبود از کانال انگلیسی عبور کند.

اختراع ماشین پرنده عجیب که با سوخت نفت سفید کار می‌کند + ویدیو

دستگاه پیشرفته‌ای که او ساخته بود با پنج موتور توربو جت کار می‌کرد و می‌توانست تا ارتفاع ۱۰ هزار پایی برسد. لباس زاپاتا در این پرواز از شخصیت اصلی فیلم ابرقهرمانی مرد آهنی الهام گرفته شده بود.

زاپاتا امیدوار است اختراع جدیدش به قطعه‌ای انقلابی در سخت‌ افزارهای نظامی تبدیل شده و وارد فاز تولید تجاری شود.

منبع:

https://rooziato.com/1401409591/real-iron-man-hoverboard-inventor-recruiting-25-people-test-new-craft/

javad ganji بازدید : 24 سه شنبه 18 مرداد 1401 نظرات (0)

ایلان ماسک در جلسه اخیر خود با سهام‌داران تسلا تصویر جدیدی از ربات «اپتیموس» را به نمایش گذاشت و اعلام کرد که رونمایی کامل این محصول در رویداد AI Day این شرکت در تاریخ 8 مهر انجام خواهد شد. او گفت به نظرش مردم از این محصول حیرت‌زده خواهند شد و قرار است با اتفاقات جذابی روبرو شوند.

white

مدیرعامل تسلا در جلسه اخیر خود با سهام‌داران شرکت تصویری از دستان ربات اپتیموس که به شکل قلب درآمده را به نمایش گذاشت و اعلام کرد که برای معرفی کامل این ربات باید منتظر رویداد AI Day در تاریخ 8 مهر (30 سپتامبر) باشیم. در حال حاضر اطلاعات زیادی از اپتیموس در دسترس نیست، اما ماسک گفته این ربات کارهایی را انجام خواهد داد که برای انسان‌ها خسته‌کننده‌اند. ربات تسلا در واقع قرار است همراهی برای انسان‌ها باشد.

ماسک افزود: «فکر کنم مردم در بخش دوم AI Day حیرت‌زده خواهند شد، اما انتهای ماه آینده [میلادی] در این باره حرف می‌زنیم، اتفاقات جذاب زیادی قرار است رخ بدهد.»

ربات تسلا اپتیموس

درباره ربات اپتیموس تسلا چه می‌دانیم؟

ربات تسلا با قد 172 سانتی‌متر و وزن 56 کیلوگرم از همان کامپیوتر Autopilot استفاده خواهد کرد که در خودروهای برقی این شرکت وجود دارد. این سیستم اجازه می‌دهد ربات اشیاء جهان واقعی را تشخیص دهد. البته اپتیموس قرار است حسگرها و عملگرهای مخصوص خودش را داشته باشد.

این ربات می‌تواند 68 کیلوگرم وزنه را در جا بلند کند و حداکثر 20 کیلوگرم بار را جابه‌جا نماید. سرعت حرکت این ربات 2.2 متر بر ثانیه است و دستانی شبیه انسان‌ها دارد و با کمک حسگرهای خود می‌تواند اطرافش را ببیند. ماسک تابستان پارسال درباره اپتیموس گفته بود: «می‌توانید با این [ربات] حرف بزنید و بگویید ‘لطفا به فروشگاه برو و برای من این اقلام را بخر.’»

رویداد AI Day بعدی ابتدا قرار بود در تاریخ 28 مرداد برگزار شود، اما تا 8 مهر به تعویق افتاد تا احتمالا کار روی نمونه اولیه اپتیموس کامل شود. مدیرعامل تسلا در ماه ژانویه گفته بود که این شرکت در سال 2022 تمرکز خود را روی این ربات گذاشته و به آن نسبت به بقیه محصولات اولویت داده است. پیش‌بینی می‌شود که اولین نسخه از اپتیموس در سال 2023 وارد فاز تولید شود.

منبع:

https://digiato.com/article/2022/08/06/tesla-optimus-robot-to-be-unveiled-september-30

javad ganji بازدید : 28 چهارشنبه 12 مرداد 1401 نظرات (0)

آیا در مورد تفاوت اینترنت و اینترانت و اکسترانت اطلاعاتی دارید؟ اگر مایل هستید در مورد این اصطلاحات به اطلاعات لازم دست یابید در ادامه همراه ما باشید.

بسیاری از افراد دو واژه‌ اینترنت (Internet) و اینترانت (Intranet) را با هم اشتباه می‌گیرند. اختلافات زیادی بین این دو وجود دارد، برای مثال دسترسی اینترنت به روی همه باز است در حالی ‌که اینترانت به عنوان یک سازمان خصوصی، برای دسترسی نیاز به اجازه‌ ورود دارد.

از آنجا که اینترنت به روی همه باز است، نیاز به ایجاد شبکه‌ای دیگر وجود داشت که در انحصار یک محدوده مشخص مانند سازمان یا اجتماع خصوصی، مدرسه، کالج، دانشگاه و … باشد. در نتیجه اینترانت و اکسترانت پا به عرصه گذاشتند.

اینترانت امنیت و حفظ حریم خصوصی را در شبکه‌ای از گروه خاصی از افراد فراهم می‌کند. در مورد اینترانت ملی اطلاعاتی دارید؟ فرق اینترانت ملی و اینترنت در چیست؟ علاوه بر اینترنت ملی، اینترنت بین المللی نیز داریم. تفاوت اینترنت ملی و اینترنت بین المللی در چه چیزی می‌تواند باشد.

برای دست یابی به پاسخ این سوالات در ادامه همراه تکراتو باشید.


تفاوت اینترنت و اینترانت و اکسترانت

تمامی ما با واژه‌ی اینترنت آشنایی داریم و اصطلاحاتی مانند اینترانت و اکسترانت در ادامه مطرح شدند. اما تفاوت اینترنت و اینترانت و اکسترانت در چیست و چرا با وجود اینترنت، اینترانت و اکسترانت مطرح شدند. ما در ادامه به صورت کامل این اصطلاحات را بررسی خواهیم کرد.

شاید بهتر باشد برای درک مفاهیمی چون اینترنت، اینترانت و اکسترانت در ابتدا به تعریف آنها بپردازیم.

اینترنت چیست؟

واژه (اینتر) به معنای بین است و به ارتباط میلیون‌ها کامپیوتر در سطح جهان اشاره دارد که در کنار هم یک شبکه را تشکیل می‌دهند. در صورتی که دو کامپیوتر به این شبکه متصل باشند می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند.

در واقع اینترنت شبکه‌ای بوده که از اتصال کامپیوترها در سراسر جهان شکل گرفته است. دلیل اصلی به وجود آمدن این شبکه عظیم هم، تبادل اطلاعات بوده است. تعداد زیادی از دستگاه‌های کامپیوتری و الکترونیکی وجود دارند که این شبکه و برقراری ارتباط را ایجاد می‌کند. برخی از این تجهیزات در کف اقیانوس‌ها (مانند کابل‌ها) و برخی در آسمان (مانند ماهواره‌ها) وجود دارند.

حتی موبایل و کامپیوتر شما هم جزئی از شبکه اینترنت هستند. علاوه بر اینها، تعدادی نرم افزار و کدهای برنامه نویسی در پس زمینه وجود دارند که امکان فعالیت در اینترنت را فراهم می‌کنند. در واقع، زمانی که دو کامپیوتر را به وسیله کابل شبکه به یکدیگر متصل می‌کنید، یک شبکه محلی به نام LAN ایجاد می‌شود. اگر دستگاه‌های مختلفی مانند موبایل، تلویزیون، لپ تاپ و یا هر دستگاه الکترونیکی دیگری را از طریق Wi-Fi به مودم یا روتر وصل کنید، یک شبکه محلی بی‌سیم به نام WLAN تشکیل می‌شود. لازم است بدانید که شبکه اینترنت، مشهورترین شبکه در محدوده کل دنیا است.

در مورد تاریخچه اینترنت باید گفت که منشأ آن به سال ۱۹۶۹ میلادی برمی‌گردد. در آن زمان، وزارت دفاع آمریکا بخشی به نام آژانس پروژه تحقیقات پیشرفته (A. R. P. A) داشت که پروژه‌های مهم را در سراسر ایالات متحده، از نظر مالی پشتیبانی می‌کرد.

در آن زمان، از توسعه پروژه اتصال کامپیوترها، برای تسهیل انتقال داده‌ها بین دانشگاه‌ها حمایت کردند. آنها نام این پروژه را ARPANET گذاشته بودند که می‌توان آن را به عنوان اولین اینترنت به حساب آورد.

زودتر از همه به اسم خودت بزن

زودتر از همه به اسم خودت بزن

جستجو دامنه
تبلیغ

بیشتر بخوانید:

حل مشکل اینترنت گوشی شیائومی [آموزش تصویری]

اکسترانت چیست؟

extranet یک شبکه خصوصی است که با استفاده از فناوری اینترنت و سیستم ارتباط از راه دور عمومی بخشی از اطلاعات یا عملیات یک کسب و کار را با تامین کنندگان، فروشندگان، شرکا، مشتریان یا مشاغل دیگر به اشتراک می‌گذارد.

یک extranet را می‌توان به عنوان بخشی از اینترانت یک شرکت در نظر گرفت که به کاربران خارج از شرکت نیز گسترش می‌یابد و نیاز به امنیت و حریم خصوصی دارد.

این موارد می‌تواند شامل مدیریت سرور فایروال، صدور و استفاده از گواهینامه‌های دیجیتال یا ابزارهای مشابه تأیید اعتبار کاربر، رمزگذاری پیام‌ها و استفاده از شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN) باشد که از طریق شبکه عمومی تونل می‌شوند.

اکسترانتیک شبکه شخصی است که از پروتکل اینترنت و اتصالات شبکه استفاده می‌کند و امکان استفاده از سیستم ارتباط از دور جمعی برای محفوظ نگه داشتن اطلاعات مبادله شده سازمان‌ها یا ادارات بوسیله کارپردازان و فروشندگان و شرکا و مشتریان یا دیگر تجار را فراهم می‌کند.

به‌طور مختصر اکسترانت می‌تواند یک اینترنت شخصی سطح بالاتر از اینترنت باشد که کاملاً خصوصی اداره می‌شود.

تاریخچه‌ی بکارگیری کلمه‌ اکسترانت به دهه‌ی ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی بر می‌گردد. وقتی صنایع مختلفی که اعضای آن‌ها از نظر جغرافیایی با یکدیگر فاصله داشتند و یا چند تیم برای اجرای یک پروژه همکاری می‌کردند، اولین ‌بار برای به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات از کلمه‌ی اکسترانت استفاده‌کردند.

اینترانت چیست؟

اینترانت یک شبکه خصوصی است که تنها از طریق کاربران مجاز قابل دسترسی است. پیشوند intra به معنای داخلی بوده و این یعنی برای ارتباطات داخلی طراحی شده‌ است. در واقع اینترانت یک نسخه‌ی کوچک از اینترنت با قابلیت‌های مشابه اما تنها در داخل شرکت یا سازمان است.

زودتر از همه به اسم خودت بزن

زودتر از همه به اسم خودت بزن

جستجو دامنه
تبلیغ

اینترانت هم مانند اینترنت، از تکنولوژی‌های شبکه‌ای از جمله پروتکل کنترل انتقال/ پروتکل اینترنت (TCP/IP) استفاده می‌کند. برخی از اینترانت‌ها به یک شبکه‌ی محلی خاص محدود هستند (LAN)، در حالی‌که بقیه می‌توانند از راه دور از طریق اینترنت در دسترس باشند.

اینترانت‌های محلی، به‌طور کلی تا زمانی بیشترین امنیت را دارند که تنها از درون شبکه قابل‌دسترسی باشند. برای دسترسی به اینترانت از طریق شبکه‌ی گسترده WAN معمولا به وارد کردن نام کاربری و رمز عبور نیاز است.

اینترانت در حقیقت یک سیستم ارتباطی ساده و مقرون به صرفه‌ی درون‌سازمانی است که از طریق آن شرکت‌ها می‌توانند به‌طور مستمر و ارزان‌تر، به‌خصوص زمانی که در موقعیت‌های جغرافیایی متفاوت هستند، با هم ارتباط برقرار کنند.

شبکه‌ی اینترانت می‌تواند بهره‌وری مدیران را بهبود بخشد، چراکه به آن‌ها کمک می‌کند به‌جای آن‌که به جستجو و دریافت اطلاعات بپردازند، زمان بیشتری را به تحلیل اطلاعات اختصاص دهند.

اکنون که هر سه مفهوم را به صورت جداگانه بررسی کردیم باید به بیان تفاوت اینترنت و اینترانت و اکسترانت بپردازیم.

بیشتر بخوانید:

بهترین برنامه هک وای فای ؛ چطور وای فای را هک کنیم؟

بهترین برنامه هک بازی ؛ لذت بازی بدون محدودیت

تفاوت اینترنت و اینترانت و اکسترانت در چیست؟

اگر واژه نت را به معنای شبکه در نظر بگیریم:

زودتر از همه به اسم خودت بزن

زودتر از همه به اسم خودت بزن

جستجو دامنه
تبلیغ
  • اینتر به معنای بین است
  • اینترا به معنای درون است
  • اکسترا به معنای بیرون است

بر اساس این تعاریف اینترانت امکان ارتباط درون سازمانی را فراهم می‌کند، با اکسترانت می‌شود ارتباطی فراسازمانی و یا خارج از سازمان مربوطه برقرار کرد و با اینترنت ارتباطی با کامپیوترهای سراسر دنیا حاصل می‌شود.

تفاوت اینترنت و اینترانت و اکسترانت

تفاوت اینترنت و اینترانت و اکسترانت در دسترس پذیری آنها است. اینترنت عمومی است، در حالی که دو مفهوم دیگر محدودیت در دسترسی دارند. عمده کاربران از اینترنت استفاده می‌کنند و اگر بخواهند در یک مکان مشخص فایل‌ها و منابعی را به اشتراک بگذارند از اینترانت بهره می‌برند و همچنین اگر گروهی بخواهند از راه دور به شبکه‌ای که ساخته‌اند دسترسی داشته باشند از اکسترانت استفاده می‌کنند.

فرق اینترانت و اکسترانت همچنین در تفاوت بین کاربردهای آنها است. اینترانت به‌منظور ارتباط درون سازمانی اعضای یک سازمان طراحی می‌شود. اکسترانت اما برای به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات با دیگر شرکا و مشتریان است و از طریق یک شبکه عمومی ارائه می‌شود.

تفاوت اینترنت و اینترانت و اکسترانت

پس در مورد تفاوت اینترنت و اینترانت و اکسترانت باید گفت که اینترنت یک شبکه عمومی است در حالی که دو شبکه دیگر خصوصی هستند. دسترسی به اینترنت از هرنقطه از جهان امکان‌پذیر است ولی 2 شبکه دیگر تنها مختص به یک سازمان خاص هستند.

محدوده پوشش اینترانت و اکسترانت نیز محدود است و توسط خود سازمان تعریف می‌شود. تفاوت اینترانت و اکسترانت تقریبا ناچیز است.

به طور خلاصه:

  • اینترنت یک شبکه گسترده بوده و برای دسترسی آزاد و بدون حاکمیت همه افراد (همه مردم) ساخته شده است.
  • اینترانت یک شبکه محدود بوده که فقط برای گروه خاصی از کاربران (مانند کارمندان اداره ها) ساخته شده است.
  • همه می‌توانند با داشتن شرایط و لوازم مورد نیاز به اینترنت متصل شوند اما در اینترانت نیاز به تایید اعتبار ورود به شبکه وجود دارد.
  • اینترنت شامل تعداد زیادی از اینترانت‌ها است اما در اینترانت می‌توان در صورت فراهم شدن امکان، با وجود محدودیت‌هایی به اینترنت متصل شد.
  • تعداد کاربران اینترنت نامحدود است اما تعداد کاربران اینترانت محدود است.
  • در اینترنت ترافیک بازدید کنندگان نامحدود (بیشتر) است اما در اینترانت محدود (کمتر) است.
  • در اینترنت می توان هر اطلاعاتی را پیدا کرد اما اینترانت فقط شامل اطلاعات خاص است.
  • در اینترنت امکان کسب درآمد وجود دارد و پتانسیل تجاری دارد اما در اینترانت خیر.
  • اینترانت امن‌تر از اینترنت است.
  • اکسترانت مانند اینترانت است، تنها تفاوت آن دسترسی از طریق پرتال وب است.
  • افرادی که از اکسترانت استفاده می‌کنند نیاز به نام کاربری و رمز عبور دارند تا به قسمت مورد نظر دسترسی داشته باشند.
  • هدف اصلی طراحی اکسترانت، اشتراک گذاری اطلاعات و فایل‌ها در داخل یک گروه است که اعضای این گروه در یک مکان خاص متمرکز نیستند.

تفاوت اینترنت ملی و اینترنت بین المللی چیست؟

شبکه ملی اطلاعات یا همان اینترنت ملی، شبکه‌ای است که به منظور بهبود ارتباطات داخلی و افزایش کنترل و کاهش هزینه‌های ارتباطی درون کشور طراحی شده است.

برای اولین بار این طرح در دولت نهم، توسط وزیر ارتباطات محمد سلیمانی، مطرح شد. سیاست اجرایی برای شروع به کار شبکه ملی اطلاعات بر مبنای قطع ارتباط کاربران داخلی با شبکه بین المللی وب بوده است که این امر یکی از بزرگ ترین دغدغه‌های کاربران اینترنت در ایران بود.

طبق قانون جدید، شبکه ملی اطلاعات مبتنی بر پروتکل اینترنت (IP) خواهد بود و سوئیچ‌ها، مسیریاب‌ها و مراکز داده نیز در کنار آن به کار گرفته خواهند شد تا درخواست‌های دسترسی داخلی به اطلاعاتی که در داخل کشور نگهداری می‌شوند از طریق شبکه خارجی اینترنت قابل دسترس نباشند.

اما اینترنت بین الملل چیست؟ زمانی که سرور یک وبسایت در خارج از ایران قرار داشته باشد، درخواست شما از داخل ایران به سمت روترها و سرور آن به مقصدی خارج از کشور ارسال می‌شود. جواب ارسالی از آن سایت نیز روی همان بستر به سمت کامپیوتر شما ارسال می‌شود.

تفاوت اینترنت و اینترانت و اکسترانت

بنابراین ارسال و دریافت اطلاعات در بستری خارج از ایران صورت می‌گیرد. به حجم مصرفی برای ارسال و دریافت این اطلاعات به سرور خارج از کشور، ترافیک خارجی می‌گویند. در این حالت اینترنت مصرفی شما اینترنت بین‌الملل است.

پس اولین تفاوت اینترنت ملی و اینترنت بین المللی در محدوده مسیریابی داده‌ها است. در واقع در اینترنت داخلی، موقع درخواست یک سیستم در داخل ایران برای باز شدن یک وبسایت، داده‌ها مسیری در بین روترهای داخل ایران را طی کرده و به سرور می‌رسند. در این حالت سیستم مبدا، روترها و سرور همه در ایران قرار دارند.

اما در اینترنت خارجی، داده‌ها از روترهای داخلی عبور می‌کنند و به روترهای خارجی می‌رسند. در نهایت سرور مقصد که در مکانی خارج از ایران قرار دارد، داده‌ها را دریافت می‌کند. این خلاصه‌ای از تفاوت اینترنت ملی و اینترنت بین المللی بود.

بیشتر بخوانید:

اینستا جی بی ؛ دانلود، نصب و آموزش استفاده از GBInstagram

با این شغل تو ایران "دلار" پارو کن!!! بجنب تا دیر نشده!

با این شغل تو ایران "دلار" پارو کن!!! بجنب تا دیر نشده!

مشاوره بگیر
تبلیغ

اینستا پلاس ؛ دانلود، نصب و آموزش استفاده از Instagram Plus

فرق اینترانت ملی و اینترنت در چیست؟

اینترانت ملی یک شبکه کامپیوتری اینترانت بسته براساس پروتکل اینترنت است که توسط یک دولت ملی ساخته و نگهداری می‌شود یا توسط بخش خصوصی ایجاد شده است و در ابعاد ملی پایگاه‌های داده را به یکدیگر متصل می‌کند.

هدف اصلی اینترانت ملی نظارت بر ارتباطات درون یک کشور، قطع دسترسی به رسانه‌های بیرونی، کاهش هزینه‌ها، کاهش حمله‌های اینترنتی یا استقلال شبکه‌ای است. چنین شبکه‌هایی معمولاً با رسانه‌های تحت اختیار دولت و جایگزین‌هایی برای سرویس‌های خارجی همراه است؛ از جمله جایگزین برای موتور جستجوی وب، ایمیل و سایر خدمات.

فرق اینترانت ملی و اینترنت

پس در مورد فرق اینترانت ملی و اینترنت باید گفت که اینترانت ملی یک شبکه خصوصی است که نظارت می‌شود و امنیت بالاتری نسبت به اینترنت دارد.

همانطور که در بالا نیز گفته شد، اینترنت ارتباط میلیون‌ها کامپیوتر در سطح جهان است. تعداد زیادی از دستگاه‌های کامپیوتری و الکترونیکی وجود دارند که این شبکه و برقراری ارتباط را ایجاد می‌کند. نکته مهم در اینجا اتصال در سطح جهانی است.

در این مطلب به بررسی و معرفی تفاوت اینترنت و اینترانت و اکسترانت پرداختیم. همچنین تفاوت اینترنت ملی و اینترنت بین المللی نیز بررسی شد. بسیاری از افرادی که در درک این مفاهیم مشکل دارند می‌توانند با خواندن این مطلب به صورت کامل با این اصطلاحات آشنا شوند. مفهومی به نام اینترانت ملی نیز بررسی شد و فرق اینترانت ملی و اینترنت که بسیار کاربردی است نیز بیان شد.

منبع:

https://techrato.com/2022/07/31/the-difference-between-internet-intranet-and-extranet/

javad ganji بازدید : 25 سه شنبه 11 مرداد 1401 نظرات (0)

دسته بندی و انتخاب دستی عکس ها آن هم در مقیاس 590 هزار قطعه کار بسیار دشوار و زمانبری است که داوران امسال مسابقه عکاسی «EyeEm» باید آن را انجام می دادند.

white

فستیوال مورد بحث که امسال بزرگترین در نوع خود بود، شاهد حضور داورانی از نشنال جئوگرافی، VII photo، بی بی سی و Refinery29 در پنج گروه عکاسی مختلف شامل مناظر طبیعی، عکاسی خیابانی، معماری، پرتره و عکاسی خبری بوده که در این میان، هوش مصنوعی به تسریع فرآیند قضاوت کمک بزرگی کرده است.

قابلیت EyeEm Selects با استفاده از یادگیری ماشینی عکس های برتر را انتخاب می کند

داوران برای انتخاب تصاویر برتر، از قابلیتی به نام «EyeEm Selects» در اپلیکیشن مربوطه استفاه کرده اند که بهترین عکس ها را از میان موارد موجود انتخاب می کند. البته این ویژگی از طریق یادگیری ماشینی و با استفاده از علم و تجربه متخصصان حوزه عکاسی توسعه یافته و هوش مصنوعی آن با تماشای عملکرد ادیتورهای حرفه ای و یادگیری از منطق آنها، توانسته به سطح بسیار پیشرفته ای از تشخیص دست پیدا کند.

گفتنی است در مسابقه EyeEm بیش از 88 هزار نفر از 150 کشور مختلف شرکت کرده اند که در این میان، بیشترین عکس های ارسالی مربوط به گروه عکاسی از مناظر طبیعی بوده است.

در نهایت لازم به ذکر است که هیئت داوران EyeEm لیست 100 عکس برتر را منتشر کرده اند که پس از رتبه بندی نهایی، نفر اول یک سفر رایگان به فستیوال EyeEm به همراه یک سال کمک و راهنمایی از سوی عکاسان و ادیتورهای حرفه ای را دریافت خواهد کرد. در ضمن عکس های برتر در هر یک از پنج گروه نیز به صورت جهانی منتشر خواهند شد.

منبع:

https://digiato.com/article/2017/07/30/%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%81%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%a7%d8%b2-%d9%87%d9%88%d8%b4-%d9%85%d8%b5%d9%86%d9%88%d8%b9%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d9%86%d8%aa%d8%ae%d8%a7%d8%a8-%d8%a2%d8%ab%d8%a7%d8%b1

javad ganji بازدید : 29 دوشنبه 10 مرداد 1401 نظرات (0)

مهندسان چین شبکه برق جدیدی ساخته‌اند که برای رفع سریع اختلالات و قطعی‌ها از سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌کند. این سیستم‌ها اجازه می‌دهند شبکه در عرض چند ثانیه دوباره فعال شود، در حالی که قبلا راه‌اندازی مجدد شبکه 6 تا 10 ساعت طول می‌کشید.

به گزارش خبرگزاری SCMP، شرکت دولتی مدیریت شبکه برق در چین به تازگی از سیستم جدیدی مبتنی بر هوش مصنوعی رونمایی کرده که می‌تواند ظرف سه ثانیه مشکلات مربوط به شبکه را برطرف کند. البته این سیستم همه جا قابل استفاده نیست و فعلا به‌صورت آزمایشی در شهر کوچک Qitailu با بیش از 200 خانوار راه‌اندازی شده است.

این شبکه برق جدید حسگرهای متعددی دارد که هر کدام برای خود دارای یک مغز جداگانه هستند. با این سازوکار، شبکه می‌تواند به‌طور خودکار بهینه‌ترین و قابل استفاده‌ترین مسیر را برای ارائه برق انتخاب کند. در این شبکه نیازی به مداخله انسان نیست و می‌توان امور مربوط به مدیریت شبکه را با سرعت بسیار بیشتری انجام داد.

شبکه برق چین

شبکه برق جدید چین در رفع خطا سرعت بسیار بالایی دارد

این سیستم طوری طراحی شده که به محض بروز هرگونه مشکل می‌تواند به‌سرعت فرآیند ترمیم خود را آغاز کند. این فرآیند شامل کشف محل ایراد، ایزوله‌سازی ایراد و بازگشت برق به شبکه است. یکی از اهالی محلی Qitailu به روزنامه دولتی چین می‌گوید: «حالا قطعی دیگر تقریبا اهمیتی ندارد. برق به محض قطع شدن برمی‌گردد و به هیچ وجه بر زندگی و کار مردم اثر نمی‌گذارد.»

یکی از مهندسان ارشد شرکت دولتی شبکه برق چین می‌گوید در شبکه‌های فعلی در هنگام بروز اختلال یک کد خطای بزرگ تولید می‌شود که اپراتورها باید آن را شناسایی کرده و بعد راه‌حلی برایش پیدا کنند. اما در این سیستم جدید، هوش مصنوعی با استفاده از پردازش زبان طبیعی مفهوم کد خطا را بسیار سریع‌تر دریافت می‌کند.

این هوش مصنوعی هم مثل همه هوش مصنوعی‌های مورد استفاده در شبکه برق، اطلاعات زیادی را از حسگرهای مختلف می‌گیرد تا بهتر بتواند مشکل قطعی برق را برطرف کند. مهندس شرکت برق چین می‌گوید انتظار می‌رود که به زودی حتی کوچک‌ترین مناطق این کشور هم به این سرویس دست پیدا کنند.
منبع:
https://digiato.com/article/2022/07/31/china-new-ai-power-grid-goodbyes-blackouts

javad ganji بازدید : 26 یکشنبه 09 مرداد 1401 نظرات (0)

آزمایشگاه هوش مصنوعی DeepMind متعلق به آلفابت اعلام کرد که ابزار AlphaFold آن‌ها با موفقیت ساختار تقریبا تمام پروتئین‌های شناخته شده را پیش‌بینی کرده و قصد دارد تا داده‌های مربوط به بیش از 200 میلیون پروتئین را به صورت رایگان در دسترس تمام کاربران قرار دهد.

white

DeepMind در سال 2020 ابزار هوش مصنوعی AlphaFold را معرفی کرد که می‌تواند پیش‌بینی‌های بسیار دقیقی از ساختار پروتئین‌ها ارائه کند. با استفاده از داده‌های ارائه شده توسط این ابزار، دانشمندان می‌توانند نحوه عملکرد پروتئین‌ها را متوجه شوند و این امر به درمان بیماری‌ها و توسعه داروها کمک می‌کند.

اولین بار در تابستان سال گذشته داده‌های AlphaFold با همکاری آزمایشگاه زیست شناسی مولکولی اروپا (EMBL) در دسترس قرار گرفته بود که این مجموعه اولیه شامل 98 درصد از تمام پروتئین‌های انسانی می‌شد.

کمک هوش مصنوعی به پیشرفت علم

حالا همانطور که DeepMind در بیانیه خود توضیح می‌دهد، پایگاه داده این ابزار به بیش از 200 میلیون ساختار گسترش پیدا کرده و تقریبا تمام موجودات روی زمین که توالی ژنوم آن‌ها مشخص شده را شامل می‌شود.

ساختارهای پروتئینی ساخته شده توسط AlphaFold در حال حاضر به‌طور گسترده توسط تیم‌های تحقیقاتی سراسر جهان استفاده می‌شود. Pushmeet Kohli، رئیس بخش «هوش مصنوعی برای علم» در DeepMind توضیح می‌دهد:

«ما معتقدیم که AlphaFold مهم‌ترین کمکی است که هوش مصنوعی تاکنون در پیشرفت دانش علمی انجام داده است.»

محمد القریشی، زیست‌شناس سیستمی «دانشگاه کلمبیا» که در تحقیقات DeepMind حضور نداشته، گفت: «پیش‌بینی ساختار پروتئین‌ها بسیار زمان‌بر است و وجود ابزاری که 200 میلیون ساختار پروتئینی را در دسترس قرار می‌دهد، زمان زیادی را برای محققان ذخیره می‌کند.»

با این وجود، آلفابت قصد دارد تا موفقیت AlphaFold را ادامه دهد و شرکتی به نام Isomorphic Labs راه‌اندازی کرده که برای کشف دارو ابزارهای هوش مصنوعی خود را توسعه می‌دهد و هرچند از DeepMind جدا است اما این دو شرکت با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

منبع:

https://digiato.com/article/2022/07/29/deepmind-alphafold-protein-database-alphabet

javad ganji بازدید : 33 شنبه 08 مرداد 1401 نظرات (0)

شاهکارهای معماری در واقع ساختارهایی خلاقانه و چیزهایی هستند که باعث می شوند انسان با حیرت و تعجب به آن ها خیره شود. در دنیای امروزی، مهندسی مدرن کارهای خارق العاده ای انجام داده است وقتی پای نادرترین شاهکارهای معماری به میان آمده است. مهندسی امروزی توانسته ساختارهایی خلق کند که توانسته تاثیر بزرگی بر حرکات زمین داشته باشد. همچنین سازه هایی وجود دارند که از لحاظ محیط زیستی قابل اعتماد، خودکفا و مطابق با طبیعت هستند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ مورد از شاهکارهای مهندسی امروزی آشنا کنیم که باعث حیرت و شگفتی تان می شوند.

 

10 شاهکار مهندسی مدرن که از قابلیت های آن ها حیرت زده خواهید شد

۱- سد سه دره یا سد سه دهانه در چین آنقدر بزرگ است که می تواند با تغییر مقدار جریان آب، چرخش زمین را تحت تاثیر قرار دهد

سد سه دره (Three Gorges Dam) یکی زا عجیب ترین سازه های بشری و دستاوردهای مهندسی است. این سد ۱۸۱ متر ارتفاع و ۲,۳۳۵ متر طول دارد، با تاجی که عرض آن ۴۰ متر و پایه ای که عرض آن ۱۱۵ متر محاسبه شده است. این سد توانایی جابجایی ۱۶,۰۰۰ متر مکعب آب را دارد و بیش از ۲۰,۰۰۰ مگاوات نیروی برق تولید می کند. این عدد ۲۰ برابر بیش از ظرفیت سد هوور است و معادل انرژی الکتریسیته ای است که ۱۸ نیروگاه هسته ای تولید می کنند. با ظرفیت کامل، سد سه دره می تواند ۱۰ درصد از نیاز کل چین به الکتریسیته را تامین کند.

 

این سد چنان غول پیکر است که توانایی تحت تاثیر قرار دادن چرخش زمین به دور خود را دارد. محققان ناسا براور کرده اند که تغییر مسیر مقدار قابل توجهی از آب این سد می تواند طول یک روز را ۰.۰۶ میلی ثانیه افزایش دهد و زمین در قسمت میانی گردتر و در قسمت قطب ها مسطح تر خواهد شد. علیرغم تمام برتری هایش، تگرانی هایی در مورد تاثیرات زیست محیطی آن مانند رانش زمین و زلزله وجود دارد در حالی که بیش از ۱.۳ میلیون نفر برای ساخت آن مجبور به جابجایی محل سکونت خود شدند. همچنین این سد ممکن است باعث افزایش آلودگی و کاهش کیفیت آب شود.

۲-  کاپیتال گیت یک آسمانخراش ۳۵ طبقه ای است که ۱۸ درجه کجی دارد که چهار برابر میزان کجی برج پیزاست

برج کاپیتال گیت (Capital Gate) کج ترین یا مایل ترین سازه در جهان است. این برج چهار برابر بیش از برج پیزا کجی داشته و ۳۵ طبقه و ۱۶۰ متر ارتفاع دارد. و بهترین نکته این است که این برج تنها برای نمایش ساخته نشده بلکه فضاهای اداری، فروشگاه ها و اماکن تفریحی بسیاری در آن وجود دارد. برج کاپیتال گیت همچنین هتل حیات کاپیتال گیت و یک هلی پد را نیز در خود جای داده است. این برج در دبی قرار دارد و ساخت آن در سال ۲۰۱۱ با هزینه ای ۲۳۱ میلیون دلاری به پایان رسید. برج کاپیتال گیت روی یک سکوی ۲ متری ساخته شده از بتن قرار گرفته و این پایه بتنی خود روی ۴۹۰ ستون قرار دارد که ۳۰ متر در زمین فرو رفته اند تا در برابر قوی ترین بادها، زلزله ها و نیروهای جاذبه ای که کج بودن ساختمان تولید می کند مقاومت داشته باشند. پایه برج با بیش از ۶,۰۰۰ متر مکعب بتن ساخته شده و از ۲۱,۵۰۰ تن فولاد نیز در خود سازه استفاده شده است. کاپیتال گیت بیش از ۸,۵۰۰ میله فولادی دارد که مانع از فرو ریختن سازه به دلیل کجی آن می شوند.

۳- تونل کانال یک تونلی ریلی زیرآبی است که فرانسه و انگلیس را به هم متصل کرده و ۳۸ کیلومتر طول دارد

تونل کانال (Channel Tunnel) طولانی ترین تونل ریلی زیرآبی جهان است. کل این تونل ۵۰ کیلومتر طول دارد که ۳۸ کیلومتر آن زیر آب است. کل این سیستم از سه تونل تشکیل شده و شهرهای فولکستون را به کوکلز متصل می کنند که به ترتیب در انگلیس و فرانسه واقع شده اند. تمامی این سه تونل به طور متوسط در عمق ۴۰ متری دریا قرار گرفته اند. قطارها روی دو تونل تک جهته حرکت می کنند که با مسیرهای متقاطع به هم وصل می شوند که خود به یک تونل دیگر منتهی می شوند، تونلی که برای تعمیرات و نگهداری طراحی شده و یک تونل نجات اضطراری نیز تونل سوم است.

این تونل ها همچنین دارای خودروهای ویژه ای هستند که به طور خاص برای عملیات های تعمیر و نگهداری قطارها در تونل های زیرآبی طراحی شده اند. در پایین ترین نقطه، تونل به عمق ۷۵ متری زیر بستر دریا می رسد که ۱۱۵ متر پایین تر از سطح آب است. طرح ساخت این تونل های زیر آبی به سال ۱۸۰۲ باز می گردد اما دولت بریتانیا به دلیل مسائل امنیتی تمایل چندانی به انجام پروژه نداشت. تا اینکه در نهایت در سال ۱۹۸۸ و بعد از طراحی پروژه توسط Eurotunnel ساخت آن در دستور کار قرار گرفت. تونل کانال در سال ۱۹۹۴ تکمیل شد و هزینه آن به بیش از ۲۱ میلیارد دلار رسید در حالی که بودجه پیشنهادی برای آن در سال ۱۹۸۵ بسیار کمتر و ۱۳ میلیارد دلار اعلام شده بود.

۴-تونل لردال در نروژ یک تونل جاده ای است که در درون کوهستان های هورنزنیپا و جرونوسی ساخته شده است

در سال ۱۹۹۲، دولت نروژ تصمیم به ساخت تونلی جاده ای گرفت که ۲۴.۵ متر طول داشته و آن را به طولانی ترین تونل جاده زمینی در جهان تبدیل می کرد. مقامات دولتی تصمیم گرفتند که برای کاهش زمان سفر، به جای دور زدن مناطق کوهستان، تونلی بسازند که از میان این کوهستان ها عبور می کند. از این رو تونل موسوم به لردال (Laerdal Tunnel) ساخته شد که با جابجا کردن ۲,۵۰۰,۰۰۰ متر مکعب سنگ انجام شد. تیم طراحی تلاش فوق العاده ای برای طراحی این تونل کرد تا کمترین مشکل را برای رانندگان ایجاد کند. این تونل به چهار بخش متفاوت تقسیم شده که از طریق سه دهانه از هم جدا شده اند. از این رو وقتی با خودرو از درون آن می گذرید، می توانید یکی از این دهانه ها را انتخاب کنید که جذابیت متفاوتی دارند.

این کار برای از بین بردن روتین تکراری و خسته کننده رانندگی از یک جاده مستقیم تونلی در پیش گرفته شده است. همچنین راننده ها می توانند برای مدت کوتاهی داخل تونل ها توقف کرده و استراحت نمایند. سیستم نورپردازی در داخل تونل ها متفاوت بوده و حس طلوع آفتاب را به رانندگان می دهد. طول کل این تونل در طی حدود ۲۰ دقیقه با ماشین طی می شود و فن های بزرگی نیز برای تصفیه و تهویه هوا در آن نصب شده است. تونل لردال اولین تونل در جهان است که در آن از سیستم تهویه مطبوع استفاده شده است.

۵- فالکرک ویل در اسکاتلند یک پل منحصربفرد با ارتفاع ۱۱۵ فوت و قابلیت چرخش و بلند کردن قایق هاست

پل فالکرک ویل ( Falkirk Wheel) در اسکاتلند شبیه چیزی است که تنها در فیلم های علمی تخیلی و پارک های سرگرمی خواهید دید. در ساده ترین توضیح، این چرخ در واقع پلی چرخان و بسیار بزرگ است که قایق ها را از یک کانال بلند کرده، چرخانده و در کانال دیگری قرار می دهد که در ارتفاع ۳۵ متر بالاتر از کانال اول قرار دارد. این کانال ها Forth, Clyde و the Union Canal نام دارند. ظاهراً این کانال ها در دهه ۱۹۳۰ توسط قفل هایی به هم متصل شده بودند، ابزارهایی که قایق ها را بلند کرده و پایین می آوردند. اما به نحوی این سیستم در طی زمان دچار اصطکاک و سایش شده و کانال ها به هم متصل شده اند. این تونل در سال ۲۰۰۲ وارد مرحله سرویس رسانی امروزی شد. طول این پل در بالاترین نقطه ۳۵ متر و طول آن ۲۷ متر است. در کل وزن پل ۱,۸۰۰ تن بوده و چرخ آن به تنهایی از ۱,۲۰۰ تن فولاد ساخته شده است. Falkirk Wheel  قایق ها را ۲۴ متر بلند می کند. کانال یونیون ۱۱ متر مرتفع تر است. از این رو بعد از ترک چرخ، قایق ها باید از سیستمی از قفل ها عبور کنند تا در نهایت در کانال یونیون قرار بگیرند.

۶- پروژه نیو وَلی یک سیستم آبیاری عظیم است که باعث شده نیم میلیون هکتار بیابان به منطقه کشاورزی تبدیل شود

مصر کشوری است که همیشه با تبدیل بیابان های بایرش به سرزمین های قابل کشاورزی سعی در تغییر چهره سرزمینش داشته است. پروژه نیو ولی ( New Valley Project) که با نام پروژه توشاکا نیز شناخته می شود یکی دیگر از این پروژه هاست که هدف آن تغییر درصد زمین های غیرقابل سکونت از ۵ درصد به ۲۵ درصد و تبدیل کردن ۵۸۸,۰۰۰ هکتار بیابان به یک منطقه کشاورزی است. پروژه نیو ولی قصد دارد دره نیل دومی را خلق کند که حدود ۱۰ درصد از آب مصر را از نیل و از طریق شبکه ای از کانال های آبیاری به این دره جدید بیاورد. کانال اصلی قرار است ۲۱۰ کیلومتر طول داشته باشد و تا سال ۲۰۱۲ تنها ۶۰ کیلومتر از آن ساخته شده بود. قلب این سیستم آبیاری ایستگاه پمپاژ مبارک است که در سال ۲۰۰۵ رونمایی شد.

کار روی این پروژه از سال ۱۹۹۷ آغاز شد و همچنان ادامه دارد. عبدالفتاح السیسی رییس جمهور مصر این پروژه را با اختصاص زمین های بیشتری به آن مجدداٌ راه اندازی کرد، پروژه ای که ساخت آن پس از انقلاب در مصر و سقوط دولت مبارک متوقف شده بود. در سال ۲۰۱۸، مصر اعلام کرد که در حال پیاده سازی بزرگ ترین طرح کشت و زر جهان در پروژه توشاکا با کاشت ۲.۵ میلیون اصله درخت خرما، انگور، گندم، ذرت و دیگر میوه ها و سبزیجات است. از دیگر مزایای این پروژه می توان به خلق دریاچه های توشکا اشاره کرد که از منابع اصلی آب درختان خرمای پروژه هستند.

۷- سقف استادیوم مستطیلی ملبورن با متصل کردن پلی گان های قفل شونده در هم برای تشکیل چند گنبد هندسی ساخته شده است

شاید مستطیلی اسم مناسبی برای این استادیوم نباشد وقتی پای سقف آن در میان باشد. کمپانی Cox Architects + Planners که یکی از بهترین کمپانی های معماری استرالیا است طراحی این پروژه شگفت انگیز را بر عهده داشته است. سقف استادیوم مستطیلی ملبورن دارای گنبدهایی هندسی است که از چندین شکل هندسی مثلثی کوچک ساخته شده که خود توسط طناب هایی فلزی به هم متصل شده اند. سقف استادیوم نه تنها از لحاظ ظاهری زیبا بلکه مقرون به صرفه و اقتصادی است. این سقف تنها با نیمی از مصالح ساختمانی ساخته شده که برای ساخت سقف یک استادیوم دیگر به کار می رود. سقف دارای قابلیت عایق بوده که حتی در گرمای تابستان نیز دمای زیر سقف را مناسب نگه می دارد. علاوه بر این، سقف استادیوم ملبورن طوری طراحی شده که آب باران به راحتی از روی آن به سمت پایین هدایت شده و سپس جمع آوری و برای تامین آب مورد نیاز استادیوم مورد استفاده قرار می گیرد.

۸- ورزشگاه اریکسون گلوب در سوئد بزرگ ترین سازه کروی جهان با قطر ۳۶۱ فوت، ارتفاع داخلی ۲۷۹ فوت و حجم ۲۱,۱۸۸,۸۰۰ متر مکعب است

ورزشگاه Ericsson Globe که با نام استکهلم گلوب آرینا (Stockholm Globe Arena) نیز شناخته می شد، اصلی ترین جاذبه معماری شهر استکهلم از سال ۱۹۸۹ و افتتاحش بوده است. ظرفیت این سازه ۶۰۵,۰۰۰ متر مکعب بوده که آن را به بزرگ ترین سازه کروی جهان تبدیل می کند. این سازه عموماً به عنوان ورزشگاه اختصاصی تیم ملی هاکی سوئد عمل می کند اما میزبان کنسرت ها و مراسمات دیگر نیز هست. در طول سال، هنرمندان مشهور جهان با حضور در اریکسون گلوب به اجرای برنامه های خود می پردازند که از آن میان می توان به متالیگا، رولینگ استونز، مدونا، بیانسه و یو ۲ اشاره کرد. این سازه کروی دارای آسانسور بیرونی بوده که Skyview نام داردتوریست ها را به بالاترین نقشه ورزشگاه می برد تا نمایی بی نقص از شهر استکهلم داشته باشند. این آسانور دارای دو واگن موسوم به گاندولا است که هر کدام ۱۶ نفر را در خود جای می دهند.

۹- آسانسور بیلانگ بلندترین و سنگین ترین آسانسور بیرونی جهان است که مشرف به یک صخره بلند در پارک جنگلی ملی َژانگ جیاجیه در چین ساخته شده است

سوار شدن بر آسانسوری که در لبه یک پرتگاه صخره ای ساخته شده بسیار شجاعانه به نظر می رسد و وقتی بدانید تماماً از شیشه ساخته شده و ۳۲۶ متر ارتفاع دارد نیز شجاعانه تر می شود. آسانسور بیلانگ ( Bailong Elevator) در ژانگ جیاجیه، چین جایی است که می توانید یک بلیت در روی صخره خریده و از نمایی که آن بالا دارد لذت ببرید. سیستم آسانسوری روی یک صخره سنگ ماسه ای قرار گرفته که تونل هایی در آن حفر شده تا مردم بتوانند به آسانسورهایی سه گانه برسند که از شیشه ساخته شده و دو طبقه هستند. این آسانسور عنوان بلندترین و سنگین ترین آسانسور بیرونی جهان را در کتاب رکوردهای گینس به خود اختصاص داده است. ساخت آسانسور بیلانگ در سال ۱۹۹۹ آغاز شد و در سال ۲۰۰۲ افتتاح گردید. به خاطر نگرانی های زیست محیطی این آسانسور از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ به مدت ۱۰ ماه تعطیل شد.

10 شاهکار مهندسی مدرن که از قابلیت های آن ها حیرت زده خواهید شد

۱۰- پروژه مانع موج ونیز از ۷۸ دریچه چرخان تشکیل شده که برای جلوگیری از عبور آب دریا به تالاب ونیز طراحی شده است

ونیز رمانتیک ترین شهر جهان است اما مشکلات کمی ندارد. این شهر از خسارات فراوان به دلیل سیل و بالا آمدن هر ساله سطح آب رنج می برد. از این رو برای مراقبت از شهر در برابر موج های بلند، دولت ایتالیا یک رویکرد خلاقانه را در پیش گرفته است. این طرح که به اختصار MOSE (Modulo Sperimentale Elettromeccanico به معنای ماژول آزمایشی الکترومکانیکال) نامیده می شود مانعی مصنوعی است که از شهر ونیز در آینده در برابر جزر و مد و سیل های شدید مراقبت می کند. این سیستم از یک سری دریچه سیلابی شناور و نوسانی تشکیل شده که از آب پر شده و روی کف سه دریچه ورودی تالاب نصب شده اند.

وقتی هواشناسی پیش بینی می کند که سطح آب تا ۳ متر یا بیشتر بالا می آید، هوا در داخل این دریچه ها دمیده شده تا تمام آب داخل آن به سمت بیرون هدایت شوند و به سطح آب بیایند. بدین ترتیب از ورود آب بالا آمده به داخل شهر جلوگیری می شود. وقتی سطح آب به سطح قبلی بازگردد، با دمیدن هوا، آب داخل این دریچه ها بیرون رفته و دریچه ها دوباره شناور می شوند. این سیستم در حال حاضر ۷۸ دریچه دارد که هر کدام ۶,۵۰۰ فوت مکعب حجم دارد و در سال جاری کامل خواهد شد.

منبع:

https://rooziato.com/1401406207/10-modern-engineering-feats/

javad ganji بازدید : 17 چهارشنبه 05 مرداد 1401 نظرات (0)

دره مارینر (Valles Marineris) سیاره مریخ که ۲۰ برابر پهن تر و پنج برابر عمیق تر از ژرف دره گرند کنیون است، در عکس های خیره کننده ای که توسط مارس اکسپرس، آژانس فضایی اروپا گرفته شده است، نشان داده شده است. دره سیاره سرخ ۴,۰۰۰ کیلومتر طول، بیش از ۲۰۰ کیلومتر عرض و بیش از ۶.۵ کیلومتر عمق دارد. دره مارینر فاصله شمال نروژ تا نوک جنوبی سیسیل را در بر می گیرد.تصاویر جدید از «دره مارینر» در مریخ منتشر شدتصاویر جدید دو چاسما را به تصویر می‌کشد که بخشی از بخش غربی دره مارینر را تشکیل می‌دهند. در سمت چپ لوس چاسما (lus Chasma) به طول ۸۳۸ کیلومتر و در سمت راست تیتونیوم چاسما (Tithonium Chasma) به طول ۸۰۰ کیلومتر قرار دارد.تصاویر جدید از «دره مارینر» در مریخ منتشر شداین تصویر از داده‌های دوربین استریو با وضوح بالا HRSC در مارس اکسپرس استفاده می‌کند و یک تصویر رنگی واقعی را به نمایش می گذارد، به این معنی که این تصاویر، آنچه را که چشم انسان می‌بیند نشان می‌دهد.تصاویر جدید از «دره مارینر» در مریخ منتشر شد

 

تصاویر جدید از «دره مارینر» در مریخ منتشر شد

تصاویر جدید از «دره مارینر» در مریخ منتشر شدمون بلان، بلندترین کوه رشته کوه آلپ که از سطح دریا بیش از ۴۸۰۷ متر بالاتر است، اگر در داخل تیتونیوم چاسما قرار گیرد، وقتی از نظر ارتفاع در نظر گرفته شود، کوتوله می شود. برخلاف گراند کانیون آمریکا که حدود ۵ میلیون سال پیش در اثر فرسایش صخره‌های رودخانه کلرادو شکل گرفت، اعتقاد بر این است که دره عظیم سیاره سرخ در اثر جابجایی صفحات تکتونیکی شکل گرفته است.

 

در بالای تیتونیوم چاسما، یک تپه‌ ماسه‌ ای تیره که ممکن است از یک منطقه آتشفشانی نزدیک آمده باشد، تضاد رنگی را به تصویر می‌آورد. در کنار تپه‌های ماسه‌ای تیره، دو تپه با رنگ روشن وجود دارد.تصاویر جدید از «دره مارینر» در مریخ منتشر شدسطوح تپه ها به طور قابل توجهی توسط بادهای شدید مریخ فرسایش یافته است: سرعت باد معمولی در سیاره سرخ به طور متوسط ۲۰۰ کیلومتر در ساعت است و تندبادها به ۴۸۰-۶۰۰ کیلومتر در ساعت می رسند.تصاویر جدید از «دره مارینر» در مریخ منتشر شدیک سری برجستگی کوچکتر در بین دو تپه بزرگ دیده می شود. به گفته آژانس فضایی اروپا، قبلاً مواد معدنی سولفات حاوی آب را در این منطقه پیدا کرده است. این نشان می‌دهد که برجستگی‌ها هنگام تبخیر مایعی که زمانی شکاف را پر کرده بود به وجود آمده‌اند، اما این نکته مورد بحث دانشمندان است.تصاویر جدید از «دره مارینر» در مریخ منتشر شدهنگامی که صفحات تکتونیکی از هم جدا می شوند، به نظر می رسد که باعث ایجاد مثلث های ناهموار سنگی شده اند که شبیه ردیفی از دندان های کوسه است. با گذشت زمان، سازه های سنگی فرو ریخته و فرسایش یافته اند.

منبع :

https://rooziato.com/1401405591/mars-valles-marineris-seen-stunning-new-images/

javad ganji بازدید : 25 سه شنبه 04 مرداد 1401 نظرات (0)
سبک درب پارکینگ یا این که گاراژ اتومبیل از آنجایی که در بخش نمای روبروی ساختمان قرار می‌گیرد اثر بسیار متعددی بروی زیبایی و شیکی آن می‌گذاردصرفا کافی ست بعد از مخارج سنگین و سرسام آور ایجاد و مهیا کردن ساختمان خویش، با اینکه ظواهر ساختمان بسیار شکیل میباشد البته از دربی زشت و با ظاهری نامناسب استعمال فرمایید، به راحتی همه زحمات شما در زیباسازی ساختمانتان با همین نادرست، تا حد متعددی هدر خواهد رفت، به همین استدلال همگی طراحان بر این نظریه اند که سبک درب گاراژ ساختمان بایستی دیدنی و منحصر به فرد بفرد باشد.
در تعیین درب می بایست سبک هایی را در حیث بگیرید که با رنگ های مو جود در نمای فرنگی ساختمان هارمونی داشته باشند، برای مثال میتوانید رنگ درب ورودی خانه را با درب پارکینگ منزل از یک رنگ گزینش فرمایید اما عالی میباشد طرح و صورت هر دو درب ورودی و پارکینگ خانه نیز به یک صورت و رنگ باشند تا تضادی در نمای فرنگی ساختمان بوجود نیاید.بعد از تعیین رنگ و صورت درب پارکینگ بایستی به فاکتور ایمنی دقت متعددی فرمائید که بسیار هم اصلی میباشد. اندازه درب را طوری تعیین فرمایید که تماما کار کشته به در دست گرفتن کردن آن باشید، در واقعیت هر چه درب بزرگتر باشد در معنای نیاز به در اختیار گرفتن و مرافبت بیشتر پارکینگ میباشد. فاکتور آتی استایل درب گاراژ میباشدمی بایست برنامه ای را تعیین یا این که توصیه دهید که با موقعیت و اوضاع زندگی شما هماهنگ باشد. بعنوان نمونه در صورتی‌که فرزندان کوچکی یاروهمدم خویش دارید عالی میباشد از گزینش سبک هایی که از شیشه یا این که ترکیبی از شیشه و فلز یا این که چوب تشکیل‌شده اند پرهیز کنید، چون کودک ها دوست دارا‌هستند در اینگونه دور و بر هایی به بازی بپردازند که احتمال شکستن شدن شیشه ها را تا درصد متعددی ارتقا می‌دهد. در فیض برای امنیت بیشتر هم که گردیده بدنبال مواد و مصالح دیگری از درب پارکینگ باشید تا اینگونه مشکلاتی در بعدی برایتان پیش نیاید.


همینطور دقت به وزن آخری درب ساختمان در کنار سبک درب پارکینگ شما موضوعی بسیار اصلی میباشد. گاهی اتفاق افتاده و اما شما نیز مسلماً چشم اید که شخصی با پیشنهاد ایجاد کرد یک یا این که چندین درب به تولید کننده، برنامه ای را درخواست نموده استبعداز ایجاد کرد و فراهم شدن، درب آنچنان هنگفت میباشد که ضمن مشقت در طی حمل و نقل و نصب کردن آن، حتی هنگامی که درها از لولا معلق گردیده اند نیز به رنج می قدرت آنان را گشوده و بسته کرد. وزن درب گاراژ بسیار اصلی و یکی نکات شایان توجه در تولید و مهیا کردن هر ساختمانی ست، چه همگانی و چه فردی.

همینطور تا جایی که ممکن میباشد عالی میباشد از سبک درب پارکینگ هایی که دارنده منافذی جهت رویت کرد داشتن به خارج و درون ایوان می باشند به شدت دوری خواهد شد، این شغل، خطا بسیار بزرگی ست که در اکثری از مجتمع ها و ساختمان ها می قدرت مثال های آن را روئت کردهنگامی شما از دربی به کارگیری می‌کنید که اشخاص خارج از منزل به راحتی امکان سرک کشیدن به درون ایوان را دارا هستند، یعنی امنیت شما تا حد بسیار متعددی به دست خودتان آیتم تعدی قرار گرفته میباشد همینطور چنین دربها تنها می‌توانند جلوی ورود اشخاص را بگیرند و هیچ حفاظتی از نظر روءیت کرد و… برای اعضای ساختمان نخواهند داشت. عالی میباشد مسلماً به‌این قضیه بسیار اساسی که قادر است حتی سبب ساز خطاها بسیار بزرگی مانند سرقت و… نیز گردد به شکلی دور از شوخی جلوگیری گردد.

در صورت های پایین سبک های مختلفی از درب های خوشگل و شیک گاراژ اتومبیل و بقیه وسایل نقلیه را مشاهده خواهید کرد که در هماهنگی و هارمونی بدون نقص با نمای فرنگی ساختمان منزل می باشند.
javad ganji بازدید : 24 سه شنبه 04 مرداد 1401 نظرات (0)

مدت‌هاست که شایعاتی مبنی بر تولید یک خودروی پیشرفته توسط کمپانی اپل تحت «پروژه تایتان» به گوش می‌رسد. اگر چه در مقاطعی این شایعات تکذیب ‌شدند، اما به نظر می‌رسد کوپرتینویی‌ها تصمیم خود را گرفته و بالاخره وارد بازار خودرو نیز خواهند شد.

هربرت دیس مدیرعامل فولکس واگن اعتقاد دارد ورود اپل به عرصه خودروسازی چالش‌های بزرگ‌تری را پیش روی این کمپانی قرار داده و در مقایسه با دیگر رقبای سنتی، دردسرهای بیشتری را ایجاد خواهد کرد. آقای دیس در مصاحبه اخیری که با بلومبرگ داشته با اشاره به این موضوع گفته «ما منتظر رقبای جدیدی هستیم، رقبایی که روند تغییر صنعت خودرو را شتاب بیشتری بخشیده و مهارت‌های تازه‌ای را مطرح خواهند کرد.»

آقای دیس در ادامه صحبت‌های خود به ثروت زیاد شرکت اپل و دسترسی بدون محدودیت آن به منابع مختلف اشاره کرده و توانمندی‌های آن را تحسین کرده است.

مدیرعامل 62 ساله فولکس واگن از تغییرات موجود در پروفایل مهندسین حاضر در لینکدین و جابجایی‌های رخ داده نیز صحبت کرده است. وی این مساله را نشان‌دهنده تمایل غول‌های تکنولوژی برای ورود به صنعت خودرو می‌داند.

اما آقای دیس اظهارنظر بسیار جالب دیگری داشته و افزوده «من قبلا هم گفته‌ام، با ارزش‌ترین شرکت جهان باز هم یک شرکت فعال در حوزه حمل و نقل خواهد بود. حال این شرکت ممکن است تسلا باشد، یا اپل یا فولکس واگن.»

همانگونه که قبلا به اطلاعتان رسانده‌ایم، پروژه تایتان احتمالا در سال 2024 به بار خواهد نشست و شاهد معرفی نخستین خودرو با نشان اپل خواهیم بود. آنطور که رویترز پیش‌بینی کرده، باتری این خودرو طراحی مونوسل خواهد داشت تا از فضای پک باتری به بهترین شکل ممکن استفاده شود.

منبع:

https://digiato.com/article/2020/12/25/%d9%85%d8%af%db%8c%d8%b1%d8%b9%d8%a7%d9%85%d9%84-%d9%81%d9%88%d9%84%da%a9%d8%b3-%d9%88%d8%a7%da%af%d9%86-%d8%a7%d9%be%d9%84-%d9%85%db%8c%e2%80%8c%d8%aa%d9%88%d8%a7%d9%86%d8%af-%d8%a8%d9%87-%db%8c/

javad ganji بازدید : 29 یکشنبه 02 مرداد 1401 نظرات (0)

غول فناوری چینی بایدو (Baidu) از کابین تمام الکتریکی ۳۷۰۰ دلاری خودران خود به نام آپولو RT6 رونمایی کرد که با یک اپلیکیشن ساده کار می کند. هزینه ساخت آن فقط ۳۷۰۰۰ دلار است. آپولو RT6 دارای فرمانی با قابلیت جدا شدن است تا فضای بیشتری را برای سرنشینان فراهم کند. این اولین وسیله نقلیه خودران بایدو است که نیازی به فناوری مقاوم سازی برای خودروهای معمولی ندارد.ویژگی های رباتاکسی آپولو RT6 چین چیست؟یک معاون ارشد شرکت بایدو، ادعا می کند که توانایی رانندگی این اتومبیل معادل یک راننده ماهر با ۲۰ سال تجربه است. بایدو امیدوار است که تاکسی را در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ به عنوان بخشی از آپولو گو (Apollo Go)، سرویس سواری خودران خود، در چین راه اندازی کند. در کنفرانس فناوری ۲۰۲۲ بایدو، رابین لی، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل بایدو، گفت: «این کاهش هزینه عظیم، ما را قادر می سازد ده ها هزار دستگاه خودران را در سراسر چین داشته باشیم. ما به سمت آینده ای حرکت می کنیم که در آن سوار رباتاکسی شدن، نیمی از هزینه تاکسی که امروزه پرداخت می شود را کاهش می دهد».ویژگی های رباتاکسی آپولو RT6 چین چیست؟آپولو RT6 نسل ششم اتومبیل های خودران بایدو است و هزینه توسعه آن بسیار کمتر از مدل های دیگر است. برای مقایسه، بایدو، آپولو مون (Apollo Moon)، نسل پنجم خودروی بدون سرنشین خود را در ژوئن ۲۰۲۱ وارد بازار کرد که حدود ۷۱۰۰۰ دلار هزینه داشت. آپولو RT6 با باتری الکتریکی، بسته به اینکه فرمان درگیر باشد، می تواند بین دو تا چهار سرنشین را حمل کند.ویژگی های رباتاکسی آپولو RT6 چین چیست؟این ماشین های خودکار، فرمان قابل جدا شدن، دسکتاپ، کنسول های بازی، قفسه چمدان خود را در فضایی حدود ۴.۵ متر در ۲ متر خود قرار جا می دهد. به گفته بایدو، فاصله بین دو محور ۲.۵ متری آن، این خودرو را به سطح یک خودروی کلاس A می رساند؛ اما فضای یک خودروی کلاس B و تجربه یک خودروی کلاس C را دارد.ویژگی های رباتاکسی آپولو RT6 چین چیست؟ این خودرو تلاقی بین یک خودروی شاسی بلند (SUV) و یک مینی ون است. آپولو RT6 دارای یک نمای بیرونی آینده نگر با درهای کشویی برقی هوشمند است که می تواند از طریق اتصال بلوتوث، ورودی رمز عبور یا یک اپلیکیشن باز شود. هنگام رانندگی، ای خودرو از ۳۸ حسگر، شامل هشت حسگر تشخیص نور و محدوده، ۱۲ رادار اولتراسونیک، ۱۲ دوربین و یک رادار موج شش میلی متری استفاده می کند. ویژگی های رباتاکسی آپولو RT6 چین چیست؟بایدو ادعا می کند که آپولو RT6 در ابتدا به ناوگان آپولو گو موجود خود به عنوان بخشی از آزمایشی در مقیاس کوچک می پیوندد، اما قصد دارد در نهایت ۱۰۰,۰۰۰ دستگاه از این خودرو را در مسیرها به راه بیاندازد.ویژگی های رباتاکسی آپولو RT6 چین چیست؟آپولو گو از زمان راه اندازی آن در سال ۲۰۲۰ به ۱۰ شهر در چین از جمله شنژن، شانگهای و پکن گسترش یافته است و تاکنون بیش از یک میلیون سواری ارائه کرده است. این شرکت اعلام کرد که از روز چهارشنبه همچنین شروع به دریافت کرایه در پکن برای رباتاکسی نسل پنجم خود کرده است و به آن امکان تجاری سازی تجارت خود را می دهد.ویژگی های رباتاکسی آپولو RT6 چین چیست؟به لطف پیشرفت‌های اخیر در کاهش هزینه‌های تولید، بایدو قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ خدمات حمل و نقل خود را به ۶۵ شهر و تا سال ۲۰۳۰ به ۱۰۰ شهر گسترش دهد.ویژگی های رباتاکسی آپولو RT6 چین چیست؟بایدو بیشتر به دلیل موتور جستجو و خدمات تبلیغات آنلاین خود شناخته شده است، اما در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری زیادی روی فناوری رانندگی خودکار و هوش مصنوعی، از جمله دستیارهای شخصی خودکار و تراشه‌های هوش مصنوعی انجام داده است. چین می‌خواهد فناوری اتومبیل های خودران را در سطح جهانی رهبری کند، اما در ارائه چنین خدماتی از ایالات متحده عقب مانده است. ویمو (Waymo) در سال ۲۰۲۰ خدمات تاکسی بدون راننده خود را در فینیکس، آریزونا ارائه کرد.

منبع:

https://rooziato.com/1401404297/electric-self-driving-cab-hailed-app/

javad ganji بازدید : 25 شنبه 01 مرداد 1401 نظرات (0)

سلول‌های خورشیدی شفاف می‌توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند، از استفاده به عنوان پنجره گرفته تا پنل‌های شیشه‌ای برای دستگاه‌های هوشمند. حالا تیمی از محققان ژاپنی توانسته‌اند سلول خورشیدی تقریبا نامرئی با استفاده از «اکسید قلع ایندیم» (ITO) و شفافیت 79 درصد بسازند.

 

محققان ژاپنی از دانشگاه «توهوکو» موفق به توسعه این سلول خورشیدی تقریبا نامرئی شده‌اند که در آن از اکسید قلع ایندیم به عنوان الکترود شفاف و از سولفید تنگستن (WS2) برای لایه فوتواکتیو استفاده شده است. این ترکیب باعث شده که سلول جدید به میزان شفافیت 79 درصد دست یابد و استفاده تجاری از آن‌ها را یک قدم به واقعیت نزدیک‌تر کند.

شفافیت 79 درصدی سلول خورشیدی ژاپنی‌ها

اگرچه طبق پژوهش جدید با یک سلول خورشیدی با شفافیت 79 درصد روبه‌رو هستیم، اما سلول‌های خورشیدی دیگر که با استفاده از «پروسکایت» و نیمه‌رساناهای آلی توسعه پیدا کرده‌اند، میزان شفافیت کمتر از 70 درصد دارند.

 
 

سلول محققان ژاپنی که اتصال «Schottky» نام دارد، یک رابط را بین یک فلز و یک نیمه‌رسانا قرار می‌دهد تا نوار لازم برای جداسازی بار را فراهم کند. دستگاه پیشنهادی و ساختار ایده‌آل نوار، جفت حفره الکترونی تولید شده توسط نور را با استفاده از تفاوت در عملکرد میان یکی از الکترودها و نیمه‌رساناها جدا می‌کند.

سلول خورشیدی نامرئی

WS2 عضو از خانواده مواد کالکوژنایدهای فلز واسطه (TMD) به حساب می‌آید که طبق ادعای دانشمندان بخاطر شکاف باند قابل قبول در محدوده نور مرئی و جذب فوق‌العاده در ازای ضخامت، گزینه مناسبی برای ساخت سلول‌های خورشیدی تقریبا نامرئی محسوب می‌شود.

 
 

در سلول محققان ژاپنی اتصال ITO-WS2 به وسیله کندوپاش کردن ITO روی یک بستر کوارتز و رشد تک لایه WS2 با استفاده از رسوب شیمیایی بخار «CVD» شکل گرفت. در ادامه یک مانع بین WS2 و ITO با پوشش دادن فلزات نازک مختلف در بالای ITO و معرفی یک لایه نازک WO3 تنظیم شد.

محققان در نهایت متوجه شدند که بهره‌وری تبدیل انرژی این سلول خورشیدی با ترکیب گفته شده، تا 1000 برابر بالاتر از الکترود ITO عادی است. به گفته پژوهشگران 1 سانتی‌متر مربع سلول با شفافیت بالا (79 درصد) توانسته در آزمایش‌های تکرارشونده با واحد بهینه‌ شده در اتصالات موازی و سری، توان کلی 420 pW را ایجاد کند.

انتظار می‌رود با تحقیقاتی مشابه مطالعات محققان ژاپنی، در آینده بتوانیم سلول‌های خورشیدی شفاف تولید کنیم تا پنجره‌ها به سلول خورشیدی تبدیل شوند و بتوانیم حجم بالایی الکتریسیته تولید کنیم.

منبع:

https://digiato.com/article/2022/07/16/scientists-create-nearly-invisible-solar-cell-79-transparency

javad ganji بازدید : 49 یکشنبه 15 فروردین 1400 نظرات (1)

درب سکشنال انتخاب آرمانی و زیاد مناسب که علاوه بر سهولت در استفاده، دارای کیفیت دلخواه بوده و از ظاهری زیبا و هماهنگ با نمای ساختمان نیز برخوردار می باشد .درب سکشنال حائز بالاترین استانداردهای روز امریکا و اروپا بوده و جزو نوین ترین درب های خودکار حال آماده در بازار دانشمند می باشد که با در عقیده گرفتن رویکرد و رهنمود معماران، سازندگان و در پایان مصرف کنندگان، هم از عقیده کیفیت و هم از عقیده زیبایی بهترین گزینش جهت اتوماسیون درب ورودی خودروگاه ساختمان ها به آمار می آید.

 

درب سکشنال مصرف بسیاری در پارکینگ ساختمانهای هوشمند و مدرن معاصر دارند. درب سکشنال(زیرسقفی) استاندارد روز اروپا می باشند و به دلیل سازوکار ویژه و مزیت های این درب در ایران نیز باره توجه فراوان پیمان گرفته و به زودی جای جک پارکینگی و درب کرکره ای را خواهند گرفت. درب های سکشنال، پسندیده فضاهایی می باشند که از لحاظ بلندی و فضای خودروگاه حائز محدودیت می باشند.فضای لازم برای نصب درب سکشنال بین 20 تا 25 سانتی متر از ارتفاع می باشند.

 

مکانیزم خاص درب سکشنال مایه می شود که به کمک فنرهای بالانس و ریلهای خاص، درب در پایین سقف جمع شده و حجم و فضای بسیار محدودی از خودروگاه را می گیرد و سریع و بی صدا باز و بسته شوند. به همین دلیل به درب سکشنال درب زیرسقفی نیز می گویند.

 

درب سکشنال حائز سیستم ضد سقوط (anti drop) نیز می باشند که در شرایطی که فنرها و کابل ها عمل نکنند ، از سرنگونی درب و صدمات احتمالی ناشی متعلق به جلوگیری کند. توجه کنید که اگر گاراژ شما چندی (شاه تیر ذیل سقفی) دارد باید بررسی کنید که آیا خط سیر می تواند بر روی سقف پیمان گیرد یا خیر. دورتادور درب های اتوماتیک سکشنال طوری آب بندی شده است لغایت از ورود هر چیزی به فضای داخل پارکینگ بازدارندگی کنند.

 

ویژگی پدیدار درب سکشنال این است که فضای کمی را اشغال می کنند و در درستی از فضای سقف پارکینگ جهت عملیات باز و بسته شدن خویش بهره‌گیری می کنند و پس پهنا مفید و قابل کاربرد برای عبور ماشین حداکثر می شود. در ضمن این امکان را می دهد که ماشین را زیاد تقریبا  درب خودروگاه پارک کنید.  در ضمن اگر درب سر راست رو به پیاده رو یا خیابان مفتوح می شود، به انگیزه عملیات  در راستای عمودی، مایه گزند دید افرادی که در حال عبوراز پیاده رو می باشند نمی گردد.

 

این دربها از تنوع رنگی بسیاری برخوردار می باشند و با قابل انطباق با نمای ساختمان می باشند.

منبع :

javad ganji بازدید : 59 سه شنبه 19 اسفند 1399 نظرات (0)

کوالکام پردازنده‌های قدرتمندی دارد که آن‌ها را در چهار گروه اسنپدراگون ۴۰۰، اسنپدراگون ۶۰۰، اسنپدراگون ۷۰۰ و اسنپدراگون ۸۰۰ روانه بازار می‌کند. قوی‌ترین چیپست پرچمدار این شرکت، اسنپدراگون ۸۸۸ است و حالا شایعه شده که کوالکام می‌خواهد نسخه ضعیف‌تری از این تراشه را تولید کند.

به گزارش «Roland Quandt» از وب‌سایت معتبر WinFuture، کوالکام مشغول توسعه نسخه‌ای از اسنپدراگون ۸۸۸ با قدرت کمتر است. او می‌گوید این تراشه از شماره مدل SM8325 استفاده می‌کند (شماره مدل اسنپدراگون ۸۸۸ معمولی SM8350 است) اما برخلاف اسنپدراگون ۸۸۸ که مودم مجتمع 5G داشت، اسنپدراگون ۸۸۸ لایت، اگر بتوانیم با این اسم خطابش کنیم، مودم مجتمع 5G ندارد.

اسنپدراگون ۸۸۸ اولین تراشه از سری اسنپدراگون ۸۰۰ بود که مودم مجتمع 5G داشت. پیش‌تر تراشه‌هایی مثل اسنپدراگون ۸۵۵، اسنپدراگون ۸۵۵ پلاس، اسنپدراگون ۸۶۵ و اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس همگی با مودم 5G مجزا به بازار آمدند. حالا با توجه به تصمیم کوالکام برای مهاجرت به سمت استفاده از مودم‌های مجتمع 5G عجیب است که آن‌ها در این تراشه از مودم مجتمع 5G استفاده نمی‌کنند.

 

 

 

اگر بخواهیم دلیل این تصمیم را حدس بزنیم، می‌توانیم بگوییم که آن‌ها قصد دارند اسنپدراگون ۸۸۸ لایت را برای بازارهایی بسازند که 5G هنوز به آن‌ها نرسیده یا فراگیر نشده است. تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند با دسترسی به چیپست پرقدرتی که مودم 5G ندارد، می‌توانند قیمت محصولات خود را پایین آورده و پرچمداران ارزان‌تری را روانه بازار کنند.

در حال حاضر هیچ اطلاعاتی درباره زمان عرضه این چیپست در دسترس نیست. با این حال کوالکام چند تراشه دیگر مثل اسنپدراگون ۷۷۵ را هم در دست تولید دارد که ممکن است همراه با این تراشه معرفی شوند. چند روز پیش در گزارشی به بخشی از مشخصات فنی اسندراگون ۷۷۵ اشاره شد. این تراشه از هسته‌های Kryo 6xx استفاده می‌کند و از حافظه‌های رم ۳۲۰۰ مگاهرتزی LPDDR5، رم ۲۴۰۰ مگاهرتزی LPDDR4X و حافظه داخلی UFS 3.1 Two-Lane HS Gear 4 پشتیبانی خواهد کرد.

منبع:https://digiato.com/article/2021/03/09/%da%a9%d9%88%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%a7%d9%85-%d8%a7%d8%b3%d9%86%d9%be%d8%af%d8%b1%d8%a7%da%af%d9%88%d9%86-888-%d9%84%d8%a7%db%8c%d8%aa-%d8%a8%d8%af%d9%88%d9%86-5g/

javad ganji بازدید : 22 شنبه 25 بهمن 1399 نظرات (0)

ساعت‌های هوشمند فروش بالایی دارند و اپل در این بخش از بازار حکمرانی می‌کند. حالا ظاهرا فیسبوک می‌خواهد با یک ساعت هوشمند جدید با ارتباط سلولار وارد این بازار شود و سال آینده میلادی شرکت‌ها را به چالش بکشد.

طبق گزارشی جدید، به باور فیسبوک ساعت‌های هوشمند پس از گوشی‌های هوشمند یکی از بزرگترین بازارها را در جهان دارند و به همین علت می‌خواهد نقشی در آن ایفا کند. این شبکه اجتماعی در زمینه فروش لوازم هوشمند و واقعیت مجازی تجربه دارد، بنابراین می‌تواند سخت‌افزارهایش را در بازار بفروشد.

یکی از قابلیت‌های اصلی ساعت هوشمند فیسبوک، امکان ارسال پیام خواهد بود. این شبکه اجتماعی هم اکنون سه مورد از بزرگترین پلتفرم‌های پیام‌رسان جهان یعنی واتس‌اپ، فیسبوک مسنجر و اینستاگرام را مدیریت می‌کند و محصول جدیدش با چنین پلتفرم‌هایی ادغام و یکپارچه می‌شود. علاوه بر این، با ارتباط سلولار کاربران می‌توانند بدون نیاز به گوشی هوشمند، با دوستان و اعضای خانواده در ارتباط باشند.

این محصول علاوه بر قابلیت‌های پیام‌رسانی، در بخش سلامت و همچنین تناسب اندام هم کارایی بالایی خواهد داشت. انتظار می‌رود ساعت هوشمند فیسبوک با برخی از محبوب‌ترین سرویس‌های کنونی مانند «Peloton Interactive» یکپارچه شود. این احتمال وجود دارد که این گجت پوشیدنی قادر به اندازه‌گیری ضربان قلب و حتی میزان قند خون باشد.

 

ساعت هوشمند فیسبوک
 

 

ساعت هوشمند جدید فیسبوک که می‌تواند فیسبوک واچ نام داشته باشد، از نسخه متن باز اندروید بهره می‌برد، با این حال ظاهرا این شبکه اجتماعی سیستم عامل مخصوص به خود را توسعه می‌دهد. این سیستم عامل شاید سال ۲۰۲۳ از راه برسد و در نسل دوم ساعت هوشمند فیسبوک مورد استفاده قرار بگیرد.

با توجه به حکمرانی اپل در بازار ساعت‌های هوشمند، فیسبوک کار سختی پیش رو دارد، با این حال می‌تواند با قیمت پایین‌تر و همچنین قابلیت‌های پیام‌رسانی، کاربران را جذب کند.

طبق گزارش اخیر، این شبکه اجتماعی با عرضه این ساعت هوشمند یک استراتژی مهم‌تر یعنی عرضه سخت‌افزارهای بیشتر را دنبال می‌کند و احتمالا در ۲۰۲۳ یک عینک واقعیت افزوده هم معرفی خواهد کرد.

در حالی که به نظر می‌رسد فیسبوک با این محصولات جدیدش مستقیما اپل را هدف قرار داده و می‌خواهد درآمدش را افزایش دهد، شاید کاربران به علت نگرانی‌های امنیتی چندان از آن‌ها استقبال نکنند. این شبکه اجتماعی در زمینه حفظ حریم خصوصی کاربران عملکرد مناسبی ندارد و درآمد اصلی آن مربوط به فروش تبلیغات می‌شود، بخشی که به علت تغییرات سیستم عامل iOS 14 می‌تواند کاهش درآمد شدیدی داشته باشد.

منبع:

https://digiato.com/article/2021/02/13/%d8%aa%d9%88%d8%b3%d8%b9%d9%87-%d8%b3%d8%a7%d8%b9%d8%aa-%d9%87%d9%88%d8%b4%d9%85%d9%86%d8%af-%d9%81%db%8c%d8%b3%d8%a8%d9%88%da%a9/

javad ganji بازدید : 62 یکشنبه 12 بهمن 1399 نظرات (0)

درب سکشنال برگزیدن ایده آل و زیاد مناسب که علاوه بر آسانی در استفاده، دارای کیفیت دلخواه بوده و از ظاهری قشنگ و هماهنگ با نمای ساختمان نیز برخوردار می باشد .درب سکشنال حائز بالاترین استانداردهای روز امریکا و اروپا بوده و جزو امروزین ترین درب های اتوماتیک حال حاضر در بازار دانشمند می باشد که با در عقیده دریافت رویکرد و توصیه معماران، سازندگان و در پایان مصرف کنندگان، هم از عقیده کیفیت و هم از نظر زیبایی بهترین برگزیدن جهت اتوماسیون درب ورودی پارکینگ ساختمان ها به شمار می آید.

 

درب سکشنال مصرف بسیاری در خودروگاه ساختمانهای هوشمند و نوین امروزین دارند. درب سکشنال(زیرسقفی) استاندارد روز اروپا می باشند و به علت سازوکار خاص و برتری های این درب در ایران نیز باره توجه فراوان قرار گرفته و به زودی جای جک پارکینگی و درب کرکره ای را خواهند گرفت. درب های سکشنال، پسندیده فضاهایی می باشند که از لحاظ بلندی و فضای خودروگاه حائز محدودیت می باشند.فضای لازم برای نصب درب سکشنال بین 20 لغایت 25 سانتی متر از بلندی می باشند.

 

مکانیزم خاص درب سکشنال مایه می شود که به کمک فنرهای بالانس و ریلهای خاص، درب در زیر سقف جمع شده و حجم و فضای زیاد محدودی از خودروگاه را می گیرد و تند و بی صدا باز و بسته شوند. به همین علت به درب سکشنال درب زیرسقفی نیز می گویند.

 

درب سکشنال دارای سیستم ضد سقوط (anti drop) نیز می باشند که در شرایطی که فنرها و کابل ها عمل نکنند ، از سقوط درب و صدمات احتمالی ناشی از آن ممانعت کند. توجه کنید که اگر گاراژ شما تعدادی (شاه تیر ذیل سقفی) دارد باید رسیدگی کنید که آیا خط سیر می تواند بر روی سقف پیمان گیرد یا خیر. دورتادور درب های اتوماتیک سکشنال طوری آب بندی شده است الی از ورود هر چیزی به فضای داخل پارکینگ ممانعت کنند.

منبع:

javad ganji بازدید : 61 پنجشنبه 02 بهمن 1399 نظرات (0)

احتمالا با دیدن تیتر مطلب سؤالی برایتان پیش آمده: چرا اصلا برای تجربه یک بازی بدون اینترنت باید آنلاین شد که حالا بخواهیم آفلاین هم بشویم؟ از اسمش مشخص است دیگر، بازی آفلاین. دانلودش می‌کنیم که بدون دغدغه حجم و آنتن دهی اینترنت، هر وقت که خواستیم به سراغش برویم.

نه، منظورمان این نیست. بعضی وقت‌ها اینترنت را روشن می‌گذارید و همزمان به سراغ یکی از بازی‌های گوشی می‌روید. منظورمان این لحظه‌هاست. یعنی وقتی که اینترنت روشن است، یک بازی آفلاین گوشی را اجرا می‌کنید و همین که می‌خواهید از بازی لذت ببرید، تبلیغات هر چند ثانیه یک بار پیدا می‌شوند و در نقش مهمانی نخواسته نمی‌گذارند تا بهترین تجربه را داشته باشید.

بازی‌های آفلاین زیادی از این فرمول پیروی می‌کنند، به‌خصوص ساخته‌های رکوردی و آرکیدی که چند وقتی است گوگل پلی را به تسخیر درآورده‌اند و سازنده هم که می‌بیند اینقدر بازی‌هایش موفق است از آن‌ها به عنوان یک پلتفرم تبلیغاتی استفاده می‌کند.

امروز به سراغ چندتا از گزینه‌های خوب همین دسته رفته‌ایم. چند بازی بدون اینترنت که بدون اینترنت هم باید باقی بمانند، بازی های اندروید و iOS آفلاینی که سرگرم‌کننده هستند ولی اگر هنگام تجربه‌شان نت را روشن کنید احتمالا به خاطر نمایش زیاد آن لذت اصلی را نبرید.

Soap Cutting و Perfect Ironing

نصب بازی های دخترانه بدون اینترنت
 
  • بازی آفلاین است

معرفی بازی‌ها را با یکی از ترندهایِ عجیبِ بازار شروع کنیم، بازی‌های اصطلاحا Satisfying که ترجمه تحت الفظیش می‌شود «رضایت بخش». در این سبک، بازی‌ها آن‌قدرها دوام طولانی ندارند و شاید خیلی زود آن روی خسته کننده خود را نشان بدهند ولی نکته اینجاست در همان چند دقیقه‌ای که تجربه‌شان می‌کنید آن‌قدر حس و حال خوبی می‌دهند که در پایان با خودتان می‌گویید ارزشش را داشت.

احتمالا نمونه ملموس‌ترش این کلیپ‌های اینستاگرام باشند، همان‌هایی که یک نفر چاقو به دست به جان صابون می‌افتد یا هر چه دم دستش می‌رسد را زیر دستگاه پرس می‌گذارد. هسته اصلی گیم پلی Soap Cutting و Perfect Ironing از جنس همین کلیپ‌ها است. در اولی یک صابون را ریز ریز می‌کنید و در دومی هم باید اتو بزنید. همین!

منبع:

https://digiato.com/article/2021/01/20/%d8%a8%d8%a7%d8%b2%db%8c%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a2%d9%81%d9%84%d8%a7%db%8c%d9%86-%d9%85%d9%88%d8%a8%d8%a7%db%8c%d9%84-%da%a9%d9%87-%d8%a8%d8%af%d9%88%d9%86-%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%86/

javad ganji بازدید : 84 سه شنبه 30 دی 1399 نظرات (0)

اپل قابلیت نصب غیررسمی اپلیکیشن‌های iOS روی مک‌های M1 یا به اصطلاح سایدلود کردن را غیرفعال کرده است.

با اینکه اپ‌های iOS از فروشگاه Mac App Store در دسترس هستند، بسیاری از اپ‌ها از جمله Xbox و Netflix به خاطر تأیید نشدن توسط توسعه دهنده مجوز اجرا روی macOS را ندارند. تا پیش از این کاربران از برنامه‌ای به نام iMazing برای نصب برنامه‌ها بدون استفاده از Mac App Store یا همان سایدلود کردن استفاده می‌کردند، اما به نظر می‌رسد اپل حالا این قابلیت را غیرفعال کرده است.

کاربران گزارش کرده‌اند که حین نصب برنامه‌های پشتیبانی نشده روی macOS 11.1 با پیغام خطای زیر روبرو شده‌اند که از عدم امکان نصب برنامه خبر می‌دهد.

 

 

 

آنطور که 9to5Mac گزارش می‌کند، این پیغام خطا در نسخه بتای macOS 11.2 تغییر کرده و همانطور که در ادامه مشاهده می‌کنید در آن به طور مستقیم به عدم تمایل توسعه دهنده به نصب برنامه خود روی مک اشاره شده است.

 

 

 

تصمیم اپل به ممانعت از نصب غیرقانونی برنامه‌ها بسیاری از کاربران را محدود می‌کند اما اتفاق غافلگیر کننده‌ای نیست. خبرگزاری 9to5Mac یک هفته قبل با انتشار گزارشی مدعی شد که بررسی کدهای macOS Big Sur 11.2 نشان می‌دهد که اپل به زودی جلوی اجرای اپ‌های iOS در macOS را می‌گیرد. این محدودیت با سایدلود کردن قابل دور زدن بود اما حالا با غیرفعال شدن این قابلیت بسیاری از کاربران macOS آزادی عمل در نصب برنامه‌ها را از دست داده‌اند.

MacRumors در گزارش خود اشاره می‌کند برنامه‌هایی که تاکنون سایدلود شده‌اند همچنان بدون مشکل کار خواهند کرد و این محدودیت تنها شامل برنامه‌های جدید می‌شود. البته کاربران نباید به این مساله دل خوش کنند چرا که ممکن است اپل در آینده این برنامه‌ها را نیز از کار بیندازد.

منبع:

https://digiato.com/article/2021/01/18/%d8%a7%d9%be%d9%84-%d8%b3%d8%a7%db%8c%d8%af%d9%84%d9%88%d8%af-%d8%af%d8%b1-%d9%85%da%a9-%d8%a7%d9%88-%d8%a7%d8%b3-%d8%b1%d8%a7-%d8%ba%db%8c%d8%b1%d9%81%d8%b9%d8%a7%d9%84-%da%a9%d8%b1%d8%af/

javad ganji بازدید : 57 سه شنبه 23 دی 1399 نظرات (0)

اینتل در نمایشگاه CES جزئیاتی از چیپ‌های نسل دوازده Alder Lake به اشتراک گذاشت که از لیتوگرافی ۱۰ نانومتری SuperFin بهبودیافته و هسته‌های ترکیبی استفاده کرده و در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه خواهند شد.

چیپ‌های جدید اینتل همانند سری Lakefield از فناوری مشابه با تکنولوژی چیپ‌های ARM یعنی BIG.little استفاده می‌کنند که بکارگیری هسته‌های پرتوان و کم مصرف را به منظور افزایش عملکرد در عین مصرف پایین انرژی امکان پذیر می‌کند.

اینتل می‌گوید چیپ‌های Lakefield عمدتاً بر موبایل‌ها تمرکز داشتند ولی چیپ‌های Alder Lake در دسکتاپ و موبایل به کار خواهند رفت و power-scalable خواهند بود؛ یعنی قابلیت بکارگیری در طیف متنوعی از محصولات از PC گرفته تا لپ تاپ های فوق باریک و سبک را دارند. اینتل اضافه می‌کند که اولین محصولات مجهز به این چیپ‌ها در نیمه دوم سال جاری میلادی به بازار عرضه خواهند شد.

 

 

 

چیپ‌های نسل دوازده Alder Lake از «نسخه جدید و بهبودیافته» فناوری ۱۰ نانومتری SuperFin استفاده خواهند کرد که در حال حاضر پردازنده‌های نسل یازدهم Tiger Lake از آن بهره می‌برند. چیپ‌های جدید همچنین از هسته‌های پرتوان به نام Golden Lake و هسته‌های کم مصرف Gracemont برخوردارند. (هسته‌های پردازنده‌های تایگر لیک Willow Cove نام داشتند.)

اینتل با چیپ‌های هیبریدی جدید که علاوه بر دیوایس‌های همراه قابلیت بکارگیری در محصولات دیگر را دارند، برنامه‌های بزرگی داشته و زمانبندی عرضه آنها با توجه به عرضه چیپ M1 اپل جالب توجه است. چیپ‌های Alder Lake احتمالاً از لحاظ عملکرد با چیپ‌های مبتنی بر معماری ARM قابل مقایسه هستند که اپل اخیراً با استفاده از آن چیپ قدرتمند M1 را معرفی کرد. اینتل در پی استفاده از چیپ‌های جدید در طیف متنوعی از محصولات است که نشان می‌دهد این تراشه ساز در پی تکرار موفقیت اپل خواهد بود.

https://digiato.com/article/2021/01/12/%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%aa%d9%84-%d8%ac%d8%b2%d8%a6%db%8c%d8%a7%d8%aa-%da%86%db%8c%d9%be-%d9%87%d8%a7%db%8c-alder-lake/

javad ganji بازدید : 51 شنبه 20 دی 1399 نظرات (0)

اپل استور روز اول سال نو میلادی (12 دی‌ماه) با فروشی بالغ بر 514 میلیون دلار، رکورد بیشترین فروش را در عرض یک روز ثبت کرد. همچنین در فاصله زمانی بین شب کریسمس تا شب سال نو میلادی کاربران رقمی بالغ بر  1.8 میلیارد دلار برای خرید اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های اپل هزینه کرده‌اند.

اپل در گزارش اخیر خود، ضمن اعلام آمار و ارقام به این موضوع اشاره کرد که فروش اپلیکیشن‌های اپل استور و خدمات و سرویس‌های اپل شامل اپل موزیک، اپل نیوز، اپل بوکس (Apple Books)، اپل تی‌وی پلاس و اپلیکیشن جدید اپل فیتنس پلاس امسال رونق خوبی داشته است.

در گزارش اپل، به جزئیات فروش اپلکیشن‌ها و خدمات اپل از طریق اپل پی نیز اشاره شده است. به نظر می‌رسد بیش از 90 درصد فروش فروشگاه‌های ایالات متحده، 85 درصد فروشگاه‌های انگلیس و تقریبا 99 درصد خرده فروشان در استرالیا از طریق اپل پی انجام شده است.

 

 

 

اپل در گزارش خود اعلام کرد که بیشترین حجم فروش به بخش گیمینگ مربوط می‌شود. هرچند سایر محصولات و سرویس‌های دیجیتالی نیز مورد توجه کاربران قرار داشته است. این خبر در حالی منتشر می‌شود که خرید‌های درون برنامه‌ای بازی فورتنایت از فروشگاه اپل حذف شده است.

اپل بوکس با حدود بیش از 90 میلیون کاربر فعال و اپل آرکید‌ با بیش از 140 عنوان بازی، محبوبیت خوبی بین کاربران دارند. از سوی دیگر اپل پادکست در بیش از 175 کشور جهان به بیش از 100 زبان در دسترس کاربران قرار دارد.

اپل در گزارش خود به این موضوع اشاره کرده است که توسعه دهندگان اپل استور از زمان راه اندازی این فروشگاه در سال 2008 تاکنون بیش از 200 میلیارد دلار درآمد کسب کرده‌اند.

منبع:

https://digiato.com/article/2021/01/07/%d8%a7%d9%be%d9%84-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%88%d8%b1-%d8%a7%d9%be%d9%84%db%8c%da%a9%db%8c%d8%b4%d9%86/

javad ganji بازدید : 77 دوشنبه 15 دی 1399 نظرات (0)
هنگامی که بن دو ساله بود، بینایی چشم چپ خود را از دست داد. مادرش او را پیش دکتر برد و خیلی زود معلوم شد که هر دو چشم بن به سرطان شبکیه دچار شده‌اند. بعد از تلاش‌های ناموفق با شیمی‌درمانی و پرتودرمانی، جراحان مجبور به تخلیه هر دو چشم او شدند. بن بینایی خود را برای همیشه از دست داد. اما وقتی که به هفت سالگی رسید، تکنیکی برای شناسایی جهان پیرامون خود کشف کرده بود: او با دهانش صدای کلیک تولید می‌کرد و به پژواک‌های بازگشتی گوش می‌داد. این متد به بن اجازه داد که قادر به تعیین محل دقیق درب‌‌های باز، مردم، اتومبیل‌های پارک شده، سطل‌های زباله و چیزهایی از این دست باشد. او داشت پژواک‌یابی می‌کرد: صداها از روی اشیای موجود در محیط می‌جهیدند و با دریافت بازتاب آن‌ها، بن مدلی ذهنی از پیرامون خود می‌ساخت. پژواک‌یابی شاید مثل دستاوردی غیرممکن برای انسان‌ها به نظر برسد، اما هزاران آدم نابینا در این کار مهارت فراوان یافته‌اند، درست مانند بن. حداقل از دهه ۱۹۴۰ میلادی درباره این پدیده نوشته شده و لغت «پژواک‌یابی» نیز برای نخستین بار در مقاله‌ای به نام «انسان‌های نابینا، خفاش‌ها و رادار» که در نشریه Science منتشر شد به کار رفت. نابینایی چطور می‌تواند به ظهور چنین قابلیتی و درک محیط اطراف با استفاده از گوش منجر شود؟ پاسخ این سوال در هدیه‌ای نهفته که فرگشت در اختیار ذهن انسان گذاشته است: تطبیق‌پذیری در سطوحی غیر قابل باور. هر بار که ما چیزی جدید می‌آموزیم، مهارتی جدید به دست می‌آوریم یا عادات‌مان را دستکاری می‌کنیم، ساختار فیزیکی مغزمان تغییر می‌کند. عصب‌ها، سلول‌هایی که مسئولیت پردازشی سریع اطلاعات را درون مغز برعهده دارند، در شبکه‌هایی بسیار عظیم به یکدیگر متصل شده‌اند. اما درست مانند دوستی‌های انسانی درون یک جامعه، ارتباط میان عصب‌ها مداوما تغییر می‌کند: گاهی تقویت می‌شود، گاهی تضعیف و گاهی هم شرکای جدید می‌یابند. متخصصین حوزه عصب‌شناسی به این پدیده «قالب‌پذیری ذهن» گفته و عقیده دارند که ذهن درست مانند پلاستیک قادر به یافتن اشکال تازه است. کشف‌های تازه‌تر در حوزه علوم عصبی نشان می‌دهند که انعطاف‌پذیری ذهن به مراتب بیشتر از اینست که هر از چند گاهی شکلی تازه به خود بگیرد. برای اینکه این مفهوم بهتر منتقل شود، به این قالب‌پذیری ذهن «سیم‌کشی بلادرنگ» می‌گوییم تا بتوانیم توضیح دهیم که چطور سیستمی متشکل از ۸۶ میلیارد عصب و ۰.۲ کوادریلیون اتصال، در هر لحظه از زندگی شما خودش را از نو سیم‌کشی می‌کند. منبع: https://digiato.com/article/2021/01/03/%da%86%d8%b1%d8%a7-%d8%a7%d9%86%d8%b3%d8%a7%d9%86-%d8%ae%d9%88%d8%a7%d8%a8-%d9%85%db%8c%e2%80%8c%d8%a8%db%8c%d9%86%d8%af-%d9%88-%da%86%d8%b7%d9%88%d8%b1-%d8%a7%d8%b2-%d8%b0%d9%87%d9%86-%d8%ae%d9%88/
javad ganji بازدید : 24 یکشنبه 14 دی 1399 نظرات (0)

اپل کمتر از یک ماه پیش از هدفون روگوشی ایرپاد مکس با قیمت بالایی رونمایی کرد. در حالی که مدت کوتاهی از ورود این هدفون گران‌قیمت به بازار می‌گذرد، کاربران از یک مشکل خاص شکایت می‌کنند.

مالکان ایرپاد مکس از مشکل میعان در این هدفون خبر داده‌اند. میعان زمانی رخ می‌دهد که یک جسم سرد در مجاورت هوای گرم و مرطوب قرار بگیرد و ظاهرا برخی خریداران هدفون روگوشی اپل چنین مشکلی را تجربه می‌کنند.

برخلاف اکثر هدفون‌های رقیب، ایرپاد مکس در بسیاری از بخش‌های خود شامل فلز می‌شود. با توجه به این موضوع دمای آن کاهش پیدا می‌کند و در برخورد با هوای گرم درون ایرکاپ‌ها، کاربران درون آن‌ها با مایع مواجه می‌شوند.

افراد زیادی در توییتر به چنین مشکلی اشاره کرده‌اند و برخی از این موضوع خبر داده‌اند که قطرات آب به داخل حفره‌های اسپیکر راه پیدا کرده‌اند.

 

ایرپاد مکس
 

 

طبق گزارش‌های کاربران، ظاهرا با یک فرایند طبیعی روبه‌رو هستیم و به علت استفاده از فلز در ایرپاد مکس، درون ایرکاپ‌ها میعان صورت می‌گیرد. با این حال مالکان این هدفون بدون انجام کار خاصی با چنین مشکلی مواجه می‌شوند.

میعان زمانی صورت می‌گیرد که یک جسم سرد در محیط گرم قرار بگیرد، بنابراین اگر در یک اتاق خنک در حال انجام فعالیت فیزیکی مانند ورزش کردن با ایرپاد مکس باشید، احتمالا با مشکل میعان درون ایرکاپ‌ها مواجه می‌شوید. انتظار می‌رود اپل در روزهای آینده نسبت به این مشکل واکنش نشان دهد.

ایرپاد مکس یک هدفون گران‌قیمت است و اپل آن را با قیمت ۵۴۹ دلار به فروش می‌رساند که همین قیمت انتقاد برخی کاربران و کارشناسان را در پی داشت. با این وجود شرکت روسی «کاویار» به تازگی نسخه مخصوص این هدفون را با قیمت ۱۰۸ هزار دلار معرفی کرده و تنها یک نمونه از رنگ‌های سفید و مشکی آن را می‌فروشد.

ایرپاد مکس دارای سیستم درایور ۴۰ میلی‌متری است که طبق گفته اپل، صدای باکیفیتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این هدفون روگوشی با هربار شارژ تا ۲۰ ساعت کاربر را همراهی می‌کند.

منبع:

https://digiato.com/article/2021/01/03/%d9%85%d8%b4%da%a9%d9%84-%d9%85%db%8c%d8%b9%d8%a7%d9%86-%d8%a7%db%8c%d8%b1%da%a9%d8%a7%d9%be-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d9%be%d8%a7%d8%af-%d9%85%da%a9%d8%b3/

javad ganji بازدید : 38 پنجشنبه 11 دی 1399 نظرات (0)

حقیقت این است که 2020 با وجود کرونا و قرنطینه‌های اجباری، اصلا سال خوب و خوش یمنی نبود. اما همین شرایط سخت هم نتوانست مانع توسعه‌دهندگان و بازیسازان خلاق و سخت‌کوش برای ارائه محصولات با کیفیت شود طوری که بعضی از همین اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها گذار از دوران تلخ و غم‌انگیز کرونا را برای میلیون‌ها نفر آسان‌تر کردند.

برای همین به رسم هر سال، در این مقاله بهترین اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایل سال 2020 از دیدگاه خودمان را انتخاب کرده‌ایم. مثل بسیاری از وبسایت‌های فعال فناوری محبوبیت بین کاربران و منتقدین، خلاقیت و نوآوری، به‌روزرسانی‌های مؤثر و همگام بودن با ترندهای روز ملاک‌های ما برای انتخاب بهترین اپلیکیشن‌‌ها و بازی‌های موبایل بوده‌اند.

البته کاربردپذیری برای کاربران ایرانی هم ناخودآگاه جزو ملاک‌های انتخاب ما بوده. به ناگزیر، جای بعضی اپلیکیشن‌های ترند دنیا در فهرست امسال ما خالی است که دلیل آن به شرایط خاص کشورمان و سختی استفاده (و حتی نبود امکان استفاده) از آن‌ها بر می‌گردد. با همه این صحبت‌ها و این مقدمه نسبتا طولانی، بیایید با هم نگاهی به فهرست بهترین اپلیکیشن های سال 2020 داشته باشیم.

قسمت اول: اپلیکیشن‌ها

Loóna: Bedtime Calm & Relax

 

بهترین اپلیکیشن های سال 2020
 

 

با وجود پدیده منحوس کرونا، امسال سالی بود که مردم بیشتر از همیشه نیاز به آرامش داشتند و اپلیکیشن Loóna به شایستگی این نیاز را برآورده کرد. لونا یک اپلیکیشن ریلکسیشن است که هدف از طراحی آن، ایجاد فضایی آرامش‌بخش برای کمک به خواب و آزاد کردن ذهن کاربر از احساسات و افکار منفی بوده است.

با به کارگیری ترکیبی از موسیقی‌های ملایم، محیط چشم‌نواز سه‌بعدی و جملات آرامش‌بخش، لونا در سال 2020 موفق شد که با اختلاف زیاد یکی از بهترین اپلیکیشن‌های ریلکسیشن موبایل و حتی به عنوان بهترین اپ سال از نگاه گوگل پلی لقب بگیرد. بنابراین بدون هیچ شک و شبهه‌ای باید در فهرست امسال ما قرار می‌گرفت.

منبع:

https://digiato.com/article/2020/12/30/%d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%a7%d9%be%d9%84%db%8c%da%a9%db%8c%d8%b4%d9%86%e2%80%8c%e2%80%8c%d9%87%d8%a7-%d9%88-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%db%8c%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d9%88%d8%a8%d8%a7/

javad ganji بازدید : 37 چهارشنبه 10 دی 1399 نظرات (0)

همانقدر که رسانه‌های ویدیویی جذابند، پادکست‌ها هم جایگاه بسیار مهمی در میان رسانه‌های آنلاین دارند چرا که تقریبا هر موضوعی را شامل می‌شوند. از پادکست‌های قصه‌گویی و موسیقی گرفته تا پادکست‌هایی که از مسائل سیاسی، اقتصادی و علمی صحبت می‌کنند، همگی مخاطب خاص خودشان را دارند و میلیون‌ها نفر از سراسر دنیا دقایقی از روزشان را به آن‌ها گوش می‌سپارند.

همین استقبال خوب باعث شده که اپلیکیشن‌هایی تخصصی برای میزبانی و انتشار پادکست‌ روانه موبایل‌ها شوند. در این مقاله می‌خواهیم شما را با بهترین اپلیکیشن‌های پادکست برای iOS و اندروید آشنا کنیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

Google Podcasts

 

بهترین اپلیکیشن های پادکست
 

 

از بین بهترین اپلیکیشن های پادکست، گوگل پادکست اگر بهترین نباشد قطعا جزو ضروری‌ترین اپلیکیشن‌های پادکستی به شمار می‌رود که باید در گوشی داشته باشید. این اپلیکیشن 2 مگابایتی (که حجم بسیار کمش به خودی خود یک دلیل برتری است) رایگان است و مالتی پلتفرم، و چون با حساب گوگل‌تان Sync می‌شود می‌توانید پادکستی را از گوشی شروع کنید و ادامه‌اش را روی رایانه گوش بدهید.

گوگل پادکست اجازه تغییر سرعت پخش را به شما می‌دهد، و می‌توانید قسمت‌های سکوت را هم به سرعت رد کنید. نکته خوب دیگر اینکه به غیر از پادکست‌های انگلیسی و زبان‌های زنده دنیا، بسیاری از پادکست‌های خوب فارسی زبان هم در آن میزبانی می‌شوند که باعث می‌شود ارزش نصب بالایی داشته باشد.

منبع:

https://digiato.com/article/2020/08/25/%d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%a7%d9%be%d9%84%db%8c%da%a9%db%8c%d8%b4%d9%86-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%be%d8%a7%d8%af%da%a9%d8%b3%d8%aa/

javad ganji بازدید : 29 سه شنبه 09 دی 1399 نظرات (0)

با اختلاف فراوان نسبت به دیگر پنل‌ها، مانیتورها به صورت معمول به یکی از سه پنل TN یا IPS یا VA مجهز هستند. اگر قبلا مشغول تحقیق برای خرید یک مانیتور بوده باشید، به طور یقین این نام‌ها به گوش‌تان آشنا هستند و باید یک چیز را از همین ابتدا بدانید: نوع پنل قرار است انبوهی از اطلاعات مختلف راجع به عملکرد مانیتور در اختیار شما قرار دهد. در این مقاله به مقایسه این سه پنل با دیگر پرداخته و نقاط قوت و ضعف‌شان را از نظر رد می‌کنیم. اما پیش از اینکه به صورت دقیق به تشریح ابعاد مختلف بپردازیم، لازم است دانشی کلی راجع به مشخصه‌های هر تکنولوژی و عملکرد آن‌ها به دست آورید.

TN قدیمی‌ترین تکنولوژی در میان تکنولوژی‌های ال‌سی‌دی است و مخفف عبارت Twisted Nematic به حساب می‌آید. این نام‌گذاری به اثری با همین نام اشاره دارد که اجازه می‌دهد مولکول‌های کریستال مایع توسط ولتاژ کنترل شوند. اگرچه کارکرد واقعی اثر Twisted Nematic اندکی پیچیده‌تر است، اما اساسا هنگام به کارگیری ولتاژ، چیدمان کریستال‌های مایع تغییر می‌کند. وقتی هم که هیچ ولتاژی وجود ندارد و کریستال در حالت «خاموش» به سر می‌برد، مولکول‌های کریستال با زاویه ۹۰ درجه در یک دیگر می‌تنند و در ترکیب با لایه‌های قطبش، امکان عبور نور را مهیا می‌سازند. سپس وقتی ولتاژ اعمال می‌شود، این کریستال‌ها به چیدمان پیشین خود بازگشته و مانع عبور نور می‌شوند.

 

 

 

VA مخفف Vertical Alignment است. همانطور که از نامش پیداست، این تکنولوژی از کریستال‌های مایعی با ساختار عمودی استفاده می‌کند که وقتی ولتاژ اعمال می‌شود، می‌چرخند و اجازه می‌دهند نور عبور کند. این اصلی‌ترین تفاوت میان IPS و VA است: در VA، کریستال‌ها بر بستر زیرین عمود شده‌اند، اما در IPS به صورت موازی کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. ناگفته نماند که تکنولوژی VA نیز خود چند متغیر دیگر دارد.

 

 

 

IPS مخفف In-Plane Switching است و درست مانند تمام ال‌سی‌دی‌ها، این تکنولوژی هم از ولتاژ برای کنترل کردن چیدمان کریستا‌ل‌های مایع بهره می‌گیرد. اما برخلاف‌ ال‌سی‌دی‌های TN، در IPS از چیدمانی متفاوت استفاده شده و کریستال‌ها موازی با بستر شیشه‌ای هستند. به جای درهم‌تنیدن کریستال‌ها برای تنظیم میزان نوری که عبور می‌کند، کریستال‌های IPS اساسا در جای خود می‌گردند و این موضوع مزایای خاص خود را به همراه می‌آورد

منبع:

https://digiato.com/article/2020/12/28/%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-%d8%aa%da%a9%d9%86%d9%88%d9%84%d9%88%da%98%db%8c%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%da%af%d8%b1-ips-%d8%8ctn-%d9%88-va-%da%a9%d8%af%d8%a7/

javad ganji بازدید : 46 دوشنبه 08 دی 1399 نظرات (0)

شرکت سوئدی-چینی ولوو به طور رسمی خبر از معرفی دومین خودروی برقی خود در سال 2021 می‌دهد. در حال حاضر اطلاعات دقیقی از نوع و مدل این خودروی برقی در دسترس نیست با این وجود این مسئله تایید شده که از پلت فرم ماژولار (CMA) که پیش از این در مدل XC40 Recharge و سدان برقی پولستار 2 استفاده بهره می‌برد.

 

 

 

با این وجود هاکان ساموئلسون مدیرعامل شرکت ولوو تایید کرده است که مدل جدید محصولی مردمی‌تر و پر طرفدار‌تر از XC40 Recharge خواهد بود.

در حال حاضر هاچبک محبوب شرکت ولوو یعنی V40 توقف تولید خورده است و ولوو صحبتی از جانشین آن نکرده است.

با این وجود ولوو به دنبال محصولات با کیفیت بالا و قیمت بالاتر است تا بتواند حاشیه سود خود را حفظ کند.

 

 

 

محصول جدید می‌تواند یک خودروی SUV با ظاهر کوپه مانند باشد تا از نظر طراحی ظاهری قابل رقابت با محصول جدید شرکت فورد یعنی Mach E و تسلا مدل 3 باشد.

در حال حاضر اولین محصول برقی شرکت ولوو یعنی XC40 با بسته باتری به ظرفیت 78 کیلووات ساعت از نوع لیتیوم یونی به دو موتور برقی این SUV سایز کوچک نیرو می‌رساند و توانایی تولید 402 اسب بخار قدرت و حداکثر گشتاور 660 نیوتن متر را دارد.

منبع:

https://digiato.com/article/2020/12/27/%d8%af%d9%88%d9%85%db%8c%d9%86-%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%b1%d9%88-%d8%a8%d8%b1%d9%82%db%8c-%d9%88%d9%84%d9%88%d9%88-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%b1%d9%82%d8%a7%d8%a8%d8%aa-%d8%a8%d8%a7-%d9%81%d9%88%d8%b1

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 46
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 49
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 50
  • بازدید ماه : 228
  • بازدید سال : 1,106
  • بازدید کلی : 4,718